Life is a journey

Life is a journey

fredag 13. mai 2016

Den Cubanske hverdagen - Trinidad del 1

Da har jeg vært her i en uke, og det føles ut som en hel ferie på 2-3 uker.
Jeg trodde før jeg dro at dagene kom til å gå så fort fordi det skjer noe hele tiden. Det kan hende det vil gjelde for de andre stedene, men her på Cuba går dagene såååå sakte!!

Da jeg var i Havanna spurte vi hvorfor alle går så sakte. De loffer av gårde som en nordmann på søndagstur, men bare enda saktere! Kan du tenke deg noe så irriterende! Da jeg ble hentet av bussen i Havanna gikk jeg i et rolig, men bestemt tempo ut av hotellet, men da stoppa guiden meg og gjorde bevegelse til at jeg skulle roe meg ned, "take IT easy".. Jeg skjønte ganske fort at, greit, jeg fikk gå på den cubanske måten, og loffet videre og inn i bussen.
Her i Trinidad går dagene vanvittig sakte, så dersom du har behov for meditasjon, stresse ned eller lignende kan Trinidad anbefales på det sterkeste.
Trinidad står på Unesco sin verdensarvliste, og en av måtene de har klart å bevare den unike sjarmen er ved å ikke bygge noen hoteller. Her bor, unge som gamle på en av de 500 " Casa Particulares", som vil si hjemme hos en Cubansk familie. Noen har kun et rom, noen har mange!
Felles for de alle er at de har måttet bli godkjent av myndighetene, og deretter får de et skilt og muligheten til å kalle seg Casa xx..... Hva de vil. Her jeg bor heter det Casa Margerita.

Jeg har et eget rom med to senger så i utgangspunktet kan man bo 2-3 på rommet. I tillegg har jeg vifte, aircondition, kjøleskap og bad. Da jeg kom fikk jeg håndkler og dopapir, og hver morgen serverer de meg frokost.
Jeg hadde dog blitt forespeilet at jeg skulle bo sammen med noen flere, så da jeg ble plassert her helt alene, og verken vertsfamilien min eller han som organiserte overnattingen kunne engelsk følte jeg meg veldig alene.
Det er ingen slankekur akk, men det kunne sikkert vært verre. Jeg får hver dag en liten pannekake, en omelett (blir alltid spurt hver morgen om hvordan jeg vil ha egget og om jeg vil ha 1 eller 2). I tillegg får jeg ymse varianter av brød, eller loff som jeg vil kalle det, en muffins jeg aldri spiser, frukt i ulike varianter og fersk juice, skaffe og te. Mange spiser også middagen sin her, da pengene for maten går direkte til familien og ikke myndighetene som tar en stor del av kaka ved at man leier ut til turister.
Jeg har hørt mye rart om cuba, men enda en rar ting er den at myndighetene eier omtrent 60% av spisestedene i landet. Dvs at jo mer turistene spiser ute, jo mer penger putter vi rett i lomma til myndighetene!!
Etter turistboomen virkelig slo i kraft her i landet har prisene på mange tjenester økt vanvittig mye, noe som ikke hjelper på situasjonen for Cubanerne.
Gjennomsnittslønnen her på Cuba er ca 100 CUC, dvs 850 norske kroner. Når det koster 10 cuc å spise middag ute skjønner man fort at det er dyrt selv for de som bor her.
Det mest lønnsomme yrket er derfor taxi sjåfører! De tjener per nå mer enn leger, og det er rett og slett bare trist.

Bakgården til familien jeg bodde hos
Frokosten min på Casa'en! visstnok en ganske så bra sammenlignet med de andre jeg snakket med! 
Mor og far i huset jeg bodde i! 

Men tilbake til den lange hverdagen her på Cuba. Etter jeg har stått opp i  8 tida er det frokost som venter, før jeg rusler 50m der jeg har dansekurs etterfulgt av spanskkurs.
Jeg trodde jeg skulle ha alt dette sammen med noen andre, men den gang ei! Jeg er all alone! Fordelen er at jeg lærer vanvittig mye på kort tid, spes i dans! Kan ikke si det går like fort fremover i spansken...
Etter det er kokka rundt 12, og til nå har jeg kun vært på på stranda en dag, ellers har jeg bare gått rundt i gatene. Gate opp, gate ned!
Trinidad er så alt annet enn det man forestiller seg et feriested å være. Det er masse gater med mange fargerike hus, brostein, og en og annen som sitter ute på trappa og kikker på livet.
Det er omtrent ingen turister å se annet enn i hovedområdet, som vil si rundt det jeg kaller "spansketrappa". Det ligner litt på spansketrappa i Roma, og hit går jeg ofte rundt 12-13 tiden, for da passer det fint å gå online, ettersom de hjemme da er ferdig på jobb. De fleste som reiser til Cuba bor i Trinidad maks 2-3 netter, og føler de har sett absolutt alt når de drar herfra.
Jeg har vandret gate på gate, men har allikevel ikke sett mer enn halve Trinidad. Du lever et litt bedagelig liv her, uten noe tjas og mas, ingen butikker, kun cubanske rytmer som høres fra cafeer og restauranter på hvert et gatehjørne, folk som sitter og drikker øl og mojito, hunder som leter etter mat i søpla som ligger samlet på gatehjørnene, og folk som sitter i de to parkene her for å komme på internett. Jeg nevnte det i innlegget om Havanna, men internett er så lukurativt her, at folk står timesvis i kø hver morgen for å skaffe seg et internettkort. For å komme inn i butikken må man vente på tur før en vakt slipper deg inn i det aircondition fylte rommet. Deretter å du vise legitimasjon eller pass, før du får kjøpt et 5 timers kort for 10 cuc (85,- kr). Ganske dyrt med andre ord!
 Selv om man føler at man til nå har gjort vanvittig mye har dagen så vidt begynt!

Akk nå sitter jeg å venter til klokka skal bli 18.00 da jeg har flytta dansekurset til nå.
I utgangspunktet skulle jeg på en dagstur til et "natural pool" oppe i fjellene i dag, men det har regnet og tordna i hele natt så gatene var fulle av vann i morges. Turen ble derfor,ikke overraskende nok avlyst!! Jeg får prøve igjen på lørdag før jeg reiser videre søndag eller mandag :-)
Selvom Trinidad har vært veldig fint, gleder jeg meg til å se et nytt sted, så det skal bli godt å komme seg videre.
Planene er enda litt uklare, men det kan se ut som jeg reiser mot nordkysten, enten til et sted som heter Remedios og videre til Cayo Santa Maria, eller Varadero der danskene jeg har blitt kjent med skal men Santa Maria er enda et uoppdaget sted for turistene så det heller nok dit selv om det koster meg mye mer. Men men! Ikke sikkert jeg får muligheten igjen :-) Etter det går turen til Vinales på nordvestkysten 3-4 dager - der skal det vist være helt fantastisk og et must hvis du er på Cuba!
15.mai drar jeg videre og kan sjekke av 1 land mer på lista :-)

Her kommer noen bilder av byen Trinidad! I neste innlegg skal jeg fortelle mer om besøket til sukkerplantasjen, byturen til "La cuevas" med 5 andre norske jeg møtte, samt gåturen på 20 km i fjellene med min private guide!!


Playa Ancon / Natural beach, 20 min kjøring med bil fra trinidad 

Natural Beach 
Lokale menn som spiller på gata! Et vanlig syn i Trinidad sine gater :) 

fargerike og flotte hus. Ikke fult så fargerikt og fine kabelsystemer.... 
I Trinidad er det ingen hus som ligger ved siden av hverandre som har lik farge! 



Et veldig typisk bilde fra trinidad! 

En av mange bilde/kunst butikker! Du fant en slik butikk i hver eneste gate! 



Litt mer folk ute en lørdag enn en mandag... 


Følg med videre for Trinidad del 2 :) :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar