Life is a journey

Life is a journey

fredag 7. november 2014

Verdens beste kyllinggryte

Er du glad i kylling, er student, har litt dårlig råd, lei av taco eller bare ønsker en fantastisk god, billig og enkel middagsrett? Da bør du prøve å lage mammas kyllinggryte! 

Helt siden jeg flytta til Lillehammer for 5 år siden har denne retten stått på ønskelista når jeg er hjemme på besøk. Ettersom søsteren min også er like begeistret for denne kyllinggryta er den så godt som selvskreven hvis vi begge to er hjemme en helg, og det er alltid krangel om å få med seg restene hjem.
Nå har jeg funnet ut at retten egentlig er veldig enkel å lage for bare 1 eller 2 personer, så det er ikke like viktig å få den hjemme hos mor lenger.
Ofte sier man at "det smaker helt spesielt når mamma lager den...", men denne er så enkel å lage at selv en nybegynner innen matlaging klarer å få den like god!

Retten er helt fantastisk fordi den er kjempegod, lett og enkel og lage og i tillegg veldig billig!
Du kan like gjerne lage den til hverdags som til fest, bare legg til litt tilbehør avhengig av anledningen :)

Så.. hvordan lager man den?

Du trenger til 1-4 personer:
1 grilla kylling (helst ferdiggrilla i ferskvaredisken).
3 dl kremfløte
1 ts grillkrydder
3 dl ketchup
ris
litt pepper

Pris for hele middagen:Ca 100 kroner :)




1. Riv kyllingen i mellomstore biter og legg i en ildfast form 
2. Pisk 1,5 del kremfløte til krem. Bland i grillkrydder og ketchup og bland godt med en skje
3. Bre kremblandingen over kyllingen. 
Stek på 200c på nederste rille i ovnen i ca 20 minutter. Kok ris og lag evt salat


4. Etter 20 minutter. skru av ovnen og hell over resten av fløten. lukk igjen og la retten stå i 10 minutter til. 

Godt ved siden av: 
- Ris, salat, hvitløksbrød etc... Opp til fantasien :) 

Veldig mange som ser denne retten for første gang syns det er litt nasty å først skulle piske krem for så å blande inn grillkrydder og ketchup som i og for seg ikke er så delikate ingredienser i utgangspunktet. Jeg skjønner godt at man stusser litt, men ikke bytt det med noe annet. Jeg tror nok det fint går an å øke mengden krydder eller blande med litt annet, men jeg anbefaler allikevel å følge oppskriften første gang du lager den, for så å se hva du savner.

Gi meg gjerne en tilbakemelding dersom du likte den :) Velbekomme!!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar