Life is a journey

Life is a journey

mandag 24. mars 2014

Nyinnflytter i bygda - Engasjement og folkeaksjon!

Vi har bodd på Brøttum i snart 5 måneder, og det var vel på høy tid at vi viste vårt engasjement ovenfor en viktig sak i bygda. Til tross for at vi ikke har så mye med Brøttum og Ringsaker å gjøre pr.dags dato, er dette en sak jeg virkelig engasjerer meg i, og jeg syns det er flott å se at så mange bryr seg! 

Lørdag formiddag kom nemlig invitasjonen til folkeaksjon mot Ringsaker kommune mandag kveld for å vise at hele bygda står sammen om ønsket om å la svømmebassenget forbli, eller pusse opp og ta vare på det eksisterende, men tomme bassenget.
Kort fortalt har Brøttum endelig fått ny barne- og ungdomsskole, etter mange års kamp fra min egen svigermor. Bygget ser riktig nok ut som et IKEA-bygg på utsiden, men skal visst i følge de som har vært innendørs, være veldig fint. Alle regnet med at et nytt basseng selvsagt var en del av planen, men etter hvert som årene gikk innrømmet politikerne at "de ikke hadde penger". Hadde bassenget ligget i den gamle skolebygningen som uansett skal rives hadde det vært en ting, men svømmebassenget ligger midt inne det nye bygget med noen svære støttepåler midt i bassenget for å støtte opp resten av bygningen!! Jeg har ikke egne barn, men jeg må si meg helt enig med Øystein Torp i FAU på skolen; Det er rett og slett pinlig!!


Foto: Ole J. Storsve
Uansett. Som utenbysfolk slik som meg legger man spesielt godt merke til ting man er vant med der man selv kommer fra. Jeg kommer opprinnelig fra en svært så nytenkende og "gavmild" kommune, nemlig Lørenskog. Der bygges det nye bygg hvert eneste år, ny videregående, nytt kulturhus, en 4.-idrettshall og 4.ungdomsskole innenfor en radius på 5 kilometer, en idrettspark med volleyballnett, stier og utescene osv osv. Det er riktig nok en veldig stor kommune, men jeg tror mye av grunnen til at Lørenskog har blitt et så populært sted å flytte til er mye på grunn av utbyggingen og nytenkingen til politikerne, samt at de tør å satse og legge til rette for innbyggere og potensielt nye innflyttere.
Lørenskog og Brøttum har slik jeg ser det egentlig litt til felles. Lørenskog ligger rett utenfor Oslo, med kort vei til marka og grøntarealer. Prisene på husene har begynt å øke, men kan allikevel ikke sammenlignes med prisene på hus i Oslo.
Brøttum på sin side ligger rett utenfor Lillehammer, som er en av Norges dyreste byer å kjøpe hus i. Bygda ligger i landlige omgivelser, men er i stadig utvikling etterhvert som folk innser at det går fint å kjøre 15-20 min hver dag og slippe unna med halvparten så dyre, men dobbelt så store boliger som i Lillehammer.
Å tenke litt langsiktig, og se på et hvert valg en tar som en forsterkning av byda og dens tilbud gjør Brøttum til et enda mer attraktivt sted å bo - og jo flere folk, jo mer gjennomslag får man i kommunen. Bare tenk på alle studentene ved HiL. 60 % av studentene bosetter seg nemlig i regionen de studerer i, og for Brøttum og Ringsaker er det minst like viktig å se nordover som sørover. Tenk så mange potensielle innflyttere man har bare på grunn av Høgskolen! Bare en liten tanke :)

Men.. tilbake til Brøttum og Ringsaker. For det er egentlig Ringsaker kommune dette i bunn og grunn handler om. Innbyggerne i Brøttum stiller opp og bryr seg, men politikerne i Ringsaker virker for meg ikke til å bry seg om nordre del av kommunen i det hele tatt!
Ved å unnlate å pusse opp svømmebassenget på Brøttum mener politikerne at barna på skolen enten skal
1. Kjøres til Jorekstad i Lillehammer som er 25 minutter unna,
2. Kjøres til Moelv som er 20 minutter unna, eller
3. Kjøres til Brummundal som er 40 minutter unna.

Og så til det som faktisk er realiteten.
1. Jorekstad er så godt som stappfult ettersom dette er det eneste badebassenget i Lillehammer, og samtlige barne og ungdomsskoler allerede bruker dette anlegget, som snart er fylt til randen.
2. Svømmebassenget i Moelv er også foreslått fjernet fordi det koster for mye å pusse det opp til det som skal være nødvendig. Ønsket er riktig nok å kun bevare dette bassenget som det eneste i Ringsaker, men da får man trafikk fra både nord og sør i kommunen.
3. Å kjøre helt til Brummundal tar 2 timer i bare kjøring, så i mine øyne er dette helt uaktuelt!


Så til alle argumentene for hvorfor man skal ha et svømmebasseng i en så liten bygd som Brøttum, med bare 2500 innbyggere.
For det første har det alltid vært et basseng tilknyttet skolen, som nå er 40 år gammelt. Hvis de hadde råd til å bygge et basseng på 60-70 tallet har de vel råd til å bygge et nå?
Å skylde på lite penger i år 2014, blir for dumt når man tenker på den fremtidige verdien dette vil ha i mange ti-år frem i tid.
Å skysse mange elever til og fra andre steder i kommunen med drosjer er vel ikke akkurat veldig lønnsomt i lengden det heller, hverken i tidsbruk eller kostnader til taxi og buss?
Slik jeg ser det flytter de bare kostnadspunktet fra ett sted til et annet. På sikt er jeg sikker på at man vil tjene inn de millionene det koster å slippe disse kostnadene år etter år, og barna kan bruke tiden de er på skolen til å faktisk lære noe, fremfor å kjøre bil!

Så, som legen i bygda sa; Det er når man er liten og ung at man tar til seg mest fysisk lærdom. Dvs at dersom man lærer seg å svømme når man er liten har man gleden av dette til man blir gammel.
Det største argumentet for å beholde svømmebassenget er selvsagt tryggheten det gir barna å lære seg å svømme i ung alder, og ikke være redd for å hoppe ut av en båt, ut fra en brygge eller lignende når de blir eldre, men det er likeså viktig å tenke på de eldre og hvilken verdi det har for voksne folk som ønsker å forebygge skader, trene og være sosial.
Et svømmebasseng vil være til nytte og til glede for ALLE, og jeg ville selv benyttet meg av bassenget hvis det var et tilbud til privatpersoner som bare ville komme for å svømme.

Og pengene - Ja de kan de vel samle inn ved å la svømmebassenget være åpent på kvelder og i helger mot en liten inngangsbillett på 20-30 kroner?
Jeg håper innbyggerne på Brøttum er villige til å betale en liten slump med penger for å få et basseng de kan gå til både som barn og som pensjonist, dersom det er kriteriet for å få det som vi vil. Gjør vi det håper jeg virkelig at Ringsaker kommune tar ansvar og legger penga på bordet og gir meg en god følelse og trygghet ved å ha flytta hit.
Per dags dato har jeg nemlig ikke mye positivt å si om Ringsaker kommune, og jeg håper inderlig at Brøttum på sikt blir tatt inn i varmen av Oppland fylke og Lillehammer kommune, når de en gang skal kjøpeslå om hvilke kommuner som skal slås sammen til et stort Lillehammer. Det er riktig nok en annen sak, men for min egen del kjenner jeg et økende engasjement for det som skjer i nærmiljøet, og jeg har hørt at folk fra innlandet ikke er så glad i "byfolk", så pass dere!

JA til svømmebasseng!!! JA til tiltak og JA til engasjement!

Avslutningsvis vil jeg si som bygdefolket ble oppfordret til å synge til politikerne;
"du skal få en dag i morrå...... Og da kæn du rette oppat alle feilan frå i går, og da får vi det så godt i morrå kveld..." - Det er enda ikke for sent :)


Folkeaksjon i kveld på Brøttum

Nå er beget fult, men svømmebassenget er enda tomt - Østlendingen.no

Folkeaksjon for svømmebasseng på Brøttum i H-A

Ringsaker kan ende opp med bare ett basseng

Vil rive 3 basseng - bare ett blir stående





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar