Life is a journey

Life is a journey

søndag 22. mai 2016

Cayo Santa Maria & Varadero - et paradis på Cuba!!!

Etter en uke i Trinidad var det på tide å reise videre, og jeg hadde egentlig ingen store planer for hvor jeg ville dra så jeg var åpen for det meste.
Danselæreren min yosel tipset meg om et sted som het cayo santa Maria på nordkysten av Cuba. Det er et område kun med all inklusive hoteller, men etter å ha sjekket prisene på hoteller bestemte meg meg for å ta 1 natt og virkelig bo og spise godt.
Jeg er veldig glad for at jeg tok turen til øya, men dersom hadde jeg visst hvilket styr det kom til å bli med penger, hadde jeg aldri dratt!! Ettersom jeg begynte på gå tom for penger på fredag bestemte jeg meg for å ta ut penger på lørdag etter fjellturen i Topes de collantes som er fjell/dalområdet vi gikk tur.

Etter en tur på Cubatours der jeg fikk sjekket hotellene var jeg klar for å bestille på det billigste de hadde. Et hotell til 70 cuc for en natt som vil si ca 680 kr for en natt på «luksushotell» med 4 måltider og all drikke inkludert.. det er ganske greit 😃


Problemet var bare at de ikke tok kredittkortet mitt (visa kort)! Jeg gikk derfor av gårde for å ta ut penger. Første banken gikk det ikke å ta ut penger så jeg tippet de bare var tomme for penger da heller ikke de to cubanske jentene som stod foran meg fikk ut noe. Tilbake på cubatours fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale til dem innen klokka 18 for at overnattingen skulle bli godkjent (klokka var på dette tidspunktet 17.00). Jeg gikk derfor til en annen bank hun tipset meg om, men her fikk jeg beskjed om at banken var ute av drift så jeg fikk ikke ut noe penger.
Jeg gikk for å hente bankkortet der jeg bodde og heldigvis fungerte dette!!
Problemet var bare at jeg nå hadde brukt opp det meste av pengene på buss så jeg hadde kun igjen 15 cuc som er veldig lite mtp at jeg ikke hadde spist middag heller enda! Planen denne dagen var egentlig å møte et engelsk par jeg møtte dagen før for en drink men istedenfor ble det en dårlig pizza til en billig penge, påspandert drink med britene og tidlig i seng.
På avreisedagen til cayo santa Maria viste det seg at jeg måtte betale 7 cuc ekstra for bussen helt ut til hotellet noe damen på bussterminalen dagen før ikke sa noe om. Jeg hadde nå kun 3 cuc igjen, men tenkte d gikk fint ettersom jeg jo hadde betalt fult opphold med mat osv, og tenkte jeg bare kunne ta ut penger dagen etterpå!
Problemet var bare at i banken på cayo santa Maria morgenen jeg skulle dra sa at banken på Santa Maria hadde vært ute av drift i 4 dager så det gikk ikke så få ut noe!!! På dette tidspunktet kjente jeg virkelig på panikken!! Jeg var alene, stucked på en øy det kostet flesk å bo en ekstra natt på (prisen var nemlig myyye høyere om jeg skulle booket natt r 2 PÅ hotellet!). Etter en prat med Cato fikk jeg samlet tankene og dro tilbake til hotellet.
Banken på selve hotellet ville ikke veksle dollaren min men heldigvis var det flere ansatte som fikk med seg frustrasjonen min så en mann tok meg til side og vekslet fra privat lomme. Takk og lov 😄
Det jeg ikke har fortalt enda er at det på Cuba nesten ikke benyttes kort. Jeg hadde ingen bussbillett videre fra Cayo Santa Maria og visste heller egentlig ikke om det kom noen buss! Jeg måtte uansett ha nok penger til å komme meg til Varadero der jeg hadde vært i kontakt med Kari og Dennis (som jeg møtte i Havanna) var. De kunne evt låne meg penger!
Heldigvis kom det en buss etter 2-3 t venting, den snille mannen som vekslet penger ble med ut til bussen og forklarte situasjonen min på spansk slik at jeg fikk en noe billigere bussbillett og jeg kom meg avgårde til Santa Clara som er 3,5t unna.

I Santa Clara fikk jeg kjøpt ny bussbillett til 11 cuc (jeg hadde igjen 12) så med 1 cuc igjen (8 kr) gikk jeg lettet på bussen til Varadero!

At det skulle bli så mye styr bare for en natt på en fin strand er litt voldsomt, men Cuba er virkelig old fashion når det kommer til teknologi og ting vi i den vestlige verden tar for gitt slik som at man kan bruke bankkort overalt eller at det er internett slik at man får overført penger.
Jeg hadde et fantastisk døgn på Santa Maria selvom alle ansatte spurte meg om jeg var alene under samtlige 4 måltider. Det var nok svært unormalt å komme til et slikt sted alene, når gjestene for det meste var par på romantisk ferie eller familieferie! Hvis du ønsker krystallklart hav kan jeg allikevel anbefale å ta turen, de har til og med egen flyplass!Se bilder her.

Dette var første glimtet jeg fikk av det fantastiske vannet da jeg gikk direkte til lunsj ved ankomst og fikk denne utsikten!!






En kvelds-selfie må til når du er alene på tur på et så fint sted :) 


På veien til Varadero ble jeg kjent med Olga fra tyskland! En kjempe hyggelig jente jeg hadde mye å snakke med om, så turen på 4 timer gikk rasende fort. Jeg så dessverre ikke mer til henne resten av turen, men vi er Facebook venner så kanskje vi møtes en gang i fremtiden 😃

Jeg har dog aldri vært så glad for å se noen igjen som jeg var da jeg kom til plassen der Kari og Dennis var!! For en lykke å komme til et sted der du kan snakke norsk med hyggelige mennesker, som tok frem alt de hadde av mat så jeg fikk spist og som ønsket å ta meg i mot på samme rom til tross for at de var på ferie alene, de to!
Kari og Dennis var i Varadero i 4-5 dager, jeg holdt meg med 2 netter, en full dag, da dette egentlig ikke stod på hverken ønskelista mi eller planen. Jeg har hørt fra mange av Varadero er et skikkelig turiststed med masse hoteller osv. Vi bodde ganske langt sør på den lille armen som kalles Varadero og her hadde vi stranda helt for oss selv!!
Vi bodde 5 min i gangavstand fra stranda på en casa for 10 cuc hver oss ettersom vi delte rom (80,-), og hadde handlegaten med masse restauranter og butikker like ved.
Jeg ble svært positivt overrasket over Varadero, så kunne gjerne tilbragt en ekstra dag der, og det er virkelig et sted jeg vil anbefale folk å besøke hvis de er å Cuba og ønsker en badeferie!! Ikke bo på hotellene, bo hjemme hos noen for 10% av prisen. Du får ikke internett, jeg måtte gå i 30 min til nærmeste hotell for å finne noe, men du får den autentiske strandfølelsen med krystallblått hav og hvit sand omtrent utenfor døra!
Etter noen travle reisedøgn og litt avslapping på stranda var et dags for siste lange reisedagen til Vinales, men det kommer i neste innlegg 😉

Varadero!! 


Det var ingen på stranda i området der vi var, så vi kunne gå i evigheter uten p møte på noen hoteller, strandstoler eller masseturisme! 


Trekløver <3 :="" disse="" menneskene="" nbsp="" savner="" td="">

Obligatorisk "stå på henda" bilde :) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar