Life is a journey

onsdag 29. mai 2013

Thailand - Smilets land!

Dagene flyr, og til tross for en solfattig start på ferien ble det gradvis bedre, og toppet seg mandag, og den fjerde dagen med sol fra knallblå himmel nesten hele dagen!! Vi så oss derfor nødt til å oppjustere solfaktoren til 50 (!!) noe som er helt sinnsykt, men etter å ha brukt den i to dager ser vi at det var nødvendig på store deler av kroppen!

Vi bor som jeg har nevnt tidligere midt mellom de to strendene Kata og Karon, og har derfor muligheten til å velge strand avhengig av været – noe som er helt fantastisk!!!
Lørdagen tok vi en tur på Kata, men til forskjell fra mars og april måned var det på denne tiden av året MYE vann på stranda da vi kom, så alle solsengene var dratt så langt opp og nærme veien som mulig! Litt kjipt var det å hele tiden måtte følge med når bølgene slo innover mot solstolene, og når det endelig begynte å bli bra slo regnet til :( Vi hadde heldigvis gått til innkjøp av ponco'er, så vi stresset ikke like mye som dagen før med å komme oss avgårde.
Når regnet allikevel kommer så er det som om noen heller ut en bøtte med 1000 liter vann rett i hodet, og da er det egentlig for sent å søke ly.
Vi slo ihjel en time (eller to) på en lunsjbar nær stranda med mango og lemon shake og to runder på yatzi, noe de unge kelnerne syntes å virke svært spennende. De hang rett og slett over bordet og prøvde å forstå spillet, og var tydelig fascinert :-) Da vi dro fikk de poengskjemaet i gave og en forklaring på spillet slik at de kanskje kunne lære seg det! Hvem vet – kanskje yatzi blir den neste store hiten i Thailand :) !?

Ettersom regnet ikke gav seg denne dagen så vi muligheten til å å gjøre innendørsaktiviteter, og tok oss derfor en «spaaften» :) Først 1t alo vera massasje for 500 bth (100 kr) som var helt sjuukt digg!! Lett om vi skal tilbake dit! Så dro vi videre der Tone fikk klipt og kuret håret, mens vi begge fikk farget øyenbryn og vipper for den nette sum av 400 bth (80 kr) – Nesten litt latterlig hvis vi tenker på hva det samme ville kostet i Norge :p

På søndag starta vi dagen litt tidligere ettersom vi de siste dagene har erfart av regnet ofte kommer i 2 tiden. Vi var derfor på stranda til 09.30 og det viste seg å være smart! Det var riktig nok masse bølger også denne dagen, så til tross for at Karon beach ligger rimelig mye høyere enn Kata måtte vi flytte oss 3 ganger fordi vannet nådde opp til strandstolene! Regnskuren kom i 15.00 tida som planlagt, men det går fremover ihvertfall, så vi er evig optimistiske i forhold til at sola snart titter frem hele dagen :)
På kvelden var det tid for skredderrunde, og vi var innom 3 ulike skreddere før vi bestemte oss for èn. Å sy klær i Thailand er nemlig veldig vanlig, og veldig billig hvis man sammenligner med de prisene man har hjemme i Norge i vanlige butikker. Prisene varierer selvsagt fra skredder til skredder, noe vi også erfarte, men fordelen ved at vi hadde vært innom flere var at vi kunne forhandle oss frem til en god deal hos han vi likte best, mot at vi fortalte hva de andre kunne sy klær for. Vi fikk det litt billigere enn han først anslo, men han vi valgte holder til på hotellet, og kommer løpende så fort vi er i området, og er veldig behjelpelig så det var en trygghet i seg selv!
Tone endte opp med å bestille en dressjakke med en sykt kult stoff innvendig, mens jeg har gitt bilde av en kjole jeg ønsker å få sydd som jeg forhåpentligvis kan bruke i bryllupet til en av mine beste venninner i september :)

På mandag skjedde det endelig! Vi fikk sol fra knall blå himmel omtrent hele dagen, og lå på stranda i 7 timer. Da var vi så øre i hodet at vi pent måtte komme oss hjemover. Vi (les; Cathrine) orket ikke en gang å gå de 5-10 minuttene det tar fra stranda og opp til hotellet så vi punga ut for en tuk tuk! :) Dagen var allikevel helt perfekt, der vi fikk tatt masse bilder på stranda og fikk ordentlig med farge. Etter 3 halvbra dager med sol og allikevel veldig solbrent så jeg meg derfor nødt til å gå til innkjøp av faktor 50 denne dagen, noe som i og for seg er helt sykt, men som tydelig har vist seg å være smart! Rødfargen som før var både på ryggen, brystet, låret og magen er nå begynt å bli ordentlig brunt, takket være 50'faktorn! Syke greier – aldri brukt så høy faktor før, men det sier litt om hvor sterk sola er!!
Da klokka nærmet seg 18.00 innså vi at vi kunne rekke solnedgangen og kastet oss i en tuk tuk til Kata beach. Og HERREGUD for en opplevelse! Det er noe av det fineste jeg har sett, og bildene taler for seg.......

Ettersom det var oppholdsvær også på kvelden bestemte vi oss for å ta kvelden i Kata, der jeg var på tur med ei annen venninne i 2009. Hovedmålet var en reagge bar som heter SkyBar, og som i 2009 var en stor og kul bar med masse stæsj fra Jamaica osv og som lå litt for seg selv på enden av Kata beach. Men i 2013..... en STOR skuffelse :-( Baren var kanskje 1/5 av det som fantes for 4 år siden, og den lå klint oppi masse andre restauranter! Jeg ble så utroooolig skuffa, og bestemte meg derfor for aldri mer å dra tilbake til en plass jeg har vært på før, med tanke på så mye utbygging som skjer på slike turistplasser.

Jeg kjente meg igjen i få deler av gata i kata, og er derfor veldig glad jeg kan skape nye minner fra Karon med Tone fra 2013 :)

Tirsdagen og onsdag var det enda to dager med fint vær, men ettersom vi har fått erfare hvor mye vann det er på strendene på formiddagen bestemte vi oss for en dag ved bassenget på tirsdag. Vi ble like gjerne der hele dagen og nøt sandfrie bein og håndkler, før det blåste opp til storm i 14.00 tida!
På kvelden tok vi en tur på Dinogolf som er en minigolf som har laget til «midt i jungelen» med masse dinosaurer osv – utrolig kult!!! :-) Etterpå var det selvsagt middag på Dinobar rett ved siden av :) hihi....Onsdagen var Tone dessverre litt dårlig, så jeg tok en tur alene på stranda på kvelden og fikk med med en nydelig solnedgang! :)

Dagene flyr, men vi er bare halvveis på ferien, noe som er sinnsykt digg å tenke på!! Vi ser tydelig forskjell på brunfargen fra vi kom hit og til nå, og håper vi klarer å bli enda litt brunere før vi setter
                                                                                nesa hjemover! De siste 6 dagene skal nytes for fult :-)