Life is a journey

Life is a journey

tirsdag 29. oktober 2013

Drømmen om et småbruk

I følge DinePenger.no var de tre mest populære søkeordene på finn.no i løpet av 2012 ordene "småbruk", "sofa" og "iphone". 
Det var ikke hovedtanken å skulle kjøpe et småbruk for vår del, men da vi kom over den gamle familiegården til Cato ble vi ganske overbevist! Jeg har alltid sagt at dersom jeg først skal flytte til "bygda" kan jeg like gjerne
flytte såpass i utkanten at vi bor litt for oss selv
 - noe vi vil gjøre nå!



– Folk går bananas i jakten på småbruk, interiør og teknologi. Dette er noen av de sterkeste søketrendene hos oss.
Det er riktig nok for 2012, men jeg antar at trenden også gjelder for 2013. Hvis det stemmer er det trolig mange som vil misunne meg og Cato "huset på landet".
Etter vi hadde vært på visning og var i fasen der vi skulle bestemme oss for om vi ville legge inn bud eller ikke tenkte jeg veldig mye frem og tilbake om jeg faktisk ville flytte ut av byen, og til en så forholdsvis liten bygd.
Det hjelper ikke akkurat på at veien opp til huset er en grusvei, og man kjører forbi en rekke gårdsbruk før vi innerst i veien kommer frem til huset vårt...
Valget ble allikevel JA - vi legger inn bud!!

Grunnen til det er flere.

En av årsakene er rett og slett fordi det uansett ikke tar mer enn 15-20 minutter å kjøre inn til Lillehammer og til jobben der man har alt man trenger. Jeg må inn til byen hver dag der jobben min er, og får dermed litt byfølelse dersom jeg vil det.

Det er nok av stress og mas i hverdagen ellers, så muligheten til å komme hjem fri for biltrafikk, masse lyder, mas og forurenset luft veiet ganske tungt. I tillegg har vi skogen med masse turmuligheten og lysløypa rett ved huset, og vi kan fint sette en bålpanne og lavvo midt i hagen og ha besøk uten at det forstyrrer naboen. 
At mange i storbyene lengter og drømmer etter et småbruk er derfor fult forståelig!! 
Til tross for at vi søker mest på torget, er det ett boligsøk som slår alt, småbruk på boligsidene. På boligsidene til finn.no topper småbruk statistikken, etterfulgt av gårdsbruk. Sammenlagt er det gjort 3,5 millioner fritekst-søk på dette i 2012, fra 1. januar og til og med 10. desember.
Ifølge Johan Fredrik Høvås, salgsdirektør for Finns boligsider, kan småbruksinteressen både knyttes til realisme og drømmeri.– Noen er aktivt på utkikk etter et småbruk, mens andre drømmer seg bort til livet på landet. Det kan være ulike årsaker til dette, som tidsklemma og et hektisk byliv. Enkelte inspireres kanskje også av diverse TV-serier, sier han.

Det jeg kanskje la mest vekt på til syvende og sist var verdiene, og det er kanskje derfor det har blitt så populært å bo utenbys?Folk setter pris på litt andre ting enn før. Det handler ikke lenger bare om å ha de kuleste og dyreste klærne, den kuleste bilen eller lignende, men å ha frihet til å gjøre mer som man vil, og slappe av mer!
Å ta seg en gåtur ute i frisk luft fremfor å bruke dagen inne på et kjøpesenter er nok mer å foretrekke. Fokus på helse og trening har 

aldri før vært så populært som det er nå, men alle er ikke så heldige å ha lysløypa eller turterrenget rett utenfor huset. 
Cato og jeg er ikke lenger 20 år og drar heller ikke lenger på byen hver helg. Muligheten til å invitere masse folk på besøk både utendørs og innendørs er derfor litt mer fristende, enn fulle 20-åringer på Brennis, dyre og lange taxikøer, dyre drikker osv. 

Selvsagt kommer jeg alltid til å misunne venninnene mine i Oslo som bare kan gå ut døra og finne uttallig med fristelser i form av kafeer, utesteder, restauranter, butikker, kino, museum osv! Heldigvis har jeg masse venner og familie i nær avstand til Oslo, så frem til jeg begynner å savne (hvis jeg i det hele tatt gjør det), alle fristelsene, får jeg tenke på alle pengene jeg sparer ved å bo der jeg snart bor!! :-)

Nå er det bare 4 dager til vi flytter og 3 kvelder (inkludert denne) igjen i denne leiligheten, i Lillehammer og i Oppland fylke! Det er litt vemodig og litt skummelt, men det blir utrolig deilig med stor plass, vårt eget hus og stor boltreplass! 
Vi tar gjerne i mot besøk, så da gjenstår det bare å si; Vælkømmin tell gards :-)
PS: Jeg kommer aldri til å snakke så bredt, men det er litt gøy å tulle med.... 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar