Life is a journey

Life is a journey

mandag 18. april 2016

Og turen går til....

Når jeg sier jeg skal til karibien er det nok mange som tror jeg kun skal ligge på en strand å sole meg, og ha en saaaaabla lang sommerferie. 
At jeg tar sommerferien nå er ingen hemmelighet, og jeg skal nok teste ut både en og to strender, men jeg skal så utrolig mye mer enn det! For de som ønsker å følge med på hvor jeg skal - scroll videre :) 

Turen starter torsdag 28.april. Flyet fra Oslo - Paris går 06.35 på morgenen så jeg må opp midt på natta og på plass på Gardermoen rundt 04.00 på natta. Dvs at jeg har 9 netter igjen hjemme, før jeg den 10'ende natta skal opp gryyytidlig og komme meg til Gardermoen!
Ettersom flyvningen til Paris er endret og jeg har fått en tidligere avgang har jeg hele 7,5 time på Charles De Gaulle! Ble ikke akkurat så glad for den "lille endringen" som Kilroy kalte det, men men. Har god tid til å kikke i butikker, skrive blogg-innlegg og utforske flyplassen om ikke annet.

Videre går turen til Havanna og Cuba 16.40 med ankomst lokal tid 20.50. De fleste stedene jeg skal ligger 6 timer bak Oslo, dvs at klokka i Norge, og i mitt hode er 02.50 på natta, så blir nok en god og lang natts søvn ettersom jeg kan legge meg tidlig til Cubatid å være :)



Cuba

Jeg skal bo i Havanna 3 netter. Der er det lagt opp til en sightseiing både til fots og på sykkel første dagen. Resten av dagene har jeg fri til å gjøre som jeg vil.
1.mai reiser jeg til Trinidad, på sørkysten av Cuba. Trinidad har vært oppført på UNESCO's verdensarvliste siden 1988, og betegnes som en av de eldste og mest sjarmerende byene på Cuba.
I Trinidad skal jeg bo hos en Cubansk familie sammen med en til som jeg ikke kjenner.
Her skal jeg bo i 1 uke, der jeg skal nyte den cubanske hverdagen i tillegg til at jeg hver dag, mandag til fredag skal på 1,5 times spanskkurs på morgenen, og 1,5 time dansekurs på ettermiddagen.

Rundt 8.mai setter jeg nesa nordvestover mot Havanna igjen, men denne gangen skal jeg bruke 1 uke på å forflytte meg. Hvor og hva jeg skal er enda usikkert. Satser på å få litt tips i løpet av uka i Trinidad, og forhåpentligvis en eller flere reisepartnere!

15 mai flyr jeg videre til Guatemala og Antigua der gruppeturen med Kilroy starter 16.mai.


Latin Amerika
16,mai starter jeg på en 17 dagers lang gruppetur med G-Adventures. Detaljer om reiseruta kommer etterhvert som jeg er på tur, men den ser ca slik ut:
Guatemala, Antigua
Honduras, Copan
Honduras, Roatan island
Nicaragua, Granada
Nicaragua, Isla de Ometepe
Costa Rica, Monteverde
Costa Rica, La Fortuna
Costa Rica, San Jose

På denne turen får jeg oppleve det meste, alt fra vulkaner, øde strender, regnskog, zip line, rideturer, kaffeplantasje, båttur, snorkeling, møte med lokalbefolkningen med mer.
Det er noen ekstremt lange reisedager med opptil 10 timer i bil/buss/båt/fly, og hvis jeg ikke husker feil er 17.mai en av de absolutt verste, så mens dere går rundt i bunaden og spiser pølser og is får dere tenke på meg som sitter i en trang og varm buss gjennom Honduras :)


Grenada 
Neste stopp er karibien! Første av de 6 øyene jeg skal på er en liten øy som heter Grenada! Øya ligger nordøst for øyene Trinidad og Tobago, og er verdens 204. minste land i areal (av totalt 238)! Til sammenligning ligger Norge på 62.plass, så det er et ganske lite land.
Jeg ankommer øya 31.mai, og 1.juni får jeg besøk av ei venninne som skal være med meg i 2 uker :)
Vi har booket oss inn på et lite hotell nær den kjente stranden "Grand Anse Beach", kåret til en av verdens fineste strender. Her skal vi ha base til 7.juni, og farte rundt på øya :)

Trinidad & Tobago
7.juni setter vi oss på flyet til Trinidad. Så fort vi ankommer flyplassen på Trinidad hopper vi på første fly til Tobago der vi skal være fra 7-11.juni. Øya er delt i 2, hvor Tobago sies å være  den ultimate karibiske øya der du får både den afrikanske og sør amerikanske feelingen!
11.juni drar vi tilbake til storbyen Port of Spain, der vi skal være til 15.juni.
Vi har totalt 8 dager på disse to øyene, og de skal brukes godt til å få med oss det beste av begge øyene.

Curacao & Aruba 
15.juni - tidlig på morgenen reiser jeg videre, mens Heidi blir igjen på øya før flyet hennes går tilbake til Oslo senere på dagen. Heretter er jeg helt alene.
For å komme til Aruba må jeg mellomlande på den lille øya Curacao.
Ettersom jeg uansett måtte mellomlande her tenkte jeg det ville være fint å få 2 dager, så her skal jeg bo hos en gutt via Couchsurfing som har sagt han både skal hente meg og kjøre meg til flyplassen! Med kun 2 dager er nok det den absolutt beste måten å se mest mulig av øya.
Curacao og Aruba er 2 av øyene i triangelet "ABC øyene" som ligger på rad og rekke langs kysten av Venezuela. De blir ofte besøkt av turister fra USA, da de er svært ulike, men ligger såpass tett at man nesten kan ta båt mellom.
Jeg ankommer Curacao 15,juni og reiser videre til Aruba 17.juni, som forøvrig er verdens 214 minste land, og dermed enda mindre enn Grenada!
Her skal jeg være i 5 dager, til 22.juni.




 Dominikanske republikk
22.juni starter jeg på siste del av eventyret.
Jeg ankommer hovedstaden Santa Domingo, men ettersom jeg bare har 10 dager på øya, og dette er en svært stor by har jeg blitt tipset om å komme meg ut av byen før jeg omtrent har ankommet.
Jeg kommer derfor til å ta buss til nordkysten av øya, nærmere bestemt Cabarete som er et svært kjent surfeparadis. Her blir jeg i 4 netter og får god tid til å se meg om i områdene rundt.
26.juni setter jeg nesa nordøstover til en liten plass som heter Las Galeras.
Dette er en kjempeliten fiskelandsby helt ytterst mot kysten, og her har jeg planer om å bli med på ulike turer i området - noe jeg gleder meg veldig til!!

Til sist, 30.juni pakker jeg sakene og reiser sørover til Punta Cana der flyet mitt går hjem 2.juli.
Dette er et badeparadis og All Inclusive området, så ettersom jeg har bursdag 1.juli, skal jeg booke meg inn på en bedre resort og nyte de to siste dagene av turen før jeg reiser hjemover :)



Oslo 
Jeg lander på norsk jord søndag 3.juli ca klokka 16.00.
Da har jeg vært borte i 9 uker og 3 dager (67 dager)!
Tipper det blir godt å se alle igjen, sove i sin egen seng, kjenne frisk norsk (litt kald) sommerluft og spise grovbrød :)

En ting er sikkert - jeg gleder meg helt enormt!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar