Life is a journey

Life is a journey

tirsdag 19. januar 2016

I haven't been everywhere, but it's on my list...

But for now, the other places unfortunately have to wait..

For i disse dager går nesten hver kveld med til å planlegge reisen som allerede er bestilt, og den nærmer seg med stormskritt!

Jeg er elendig til å skrive blogginnlegg om dagen, så nå må jeg begynne litt smått for å forberede meg til den store reisen der målet er å skrive om ikke hver dag, så ihvertfall annahver dag :)
Jeg syns ikke det er lenge siden jeg sendte den end
elige mailen til Kilroy og bestilte hele turen, men det var helt tilbake i oktober, og det er nå 3 måneder siden - like lang tid som gjenstår til jeg sitter på flyet. 
I dag er det nemlig akkurat 100 dager igjen, og de dagene kommer garantert til å gå ufrivillig fort :)

Jeg innser selv at jeg nok er ganske usosial om dagen, da jeg stort sett sitter med nesa langt nedi reisebøker, overnattingssider, google, googlemaps og youtube.
Filmer av destinasjonene søkes opp, avstander mellom byer sjekkes, tilbakemeldinger og anmeldelser studeres og det noteres og markeres i bøker og skriveblokker.

Noen vil nok si at jeg bare bør ta det som det kommer, og jeg skulle gjerne gjort det, men ettersom jeg har litt begrenset med tid på hvert sted vil jeg som den prosjektlederen jeg er gjerne sjekke hvilke muligheter som finnes.
Jeg reiser til en ganske dyr verdensdel, med et budsjett som hadde passet godt i Asia, så for de som har vært på backpackertur før skjønner man at 500,- dagen er litt i minste laget.

Da må man planlegge litt, og det er da jeg er veldig glad for at sider som www.couchsurfing.com eksisterer.
Jeg må fortelle en litt morsom historie fra nettopp denne siden, som jeg først innså i etterkant var veldig teit.
Jeg opprettet en profil på siden, der private folk åpner hjemmene sine for andre som ønsker å møte lokalbefolkningen eller kanskje har litt lite penger og syns en sofa er ok å sove på mens man er ute og reiser.
Tanken var ikke å skulle ta i mot andre, men jeg sover mer enn gjerne på sofaen til andre dit jeg skal på tur. Jeg satte derfor profilen min på "maybe accepting guests".
Jeg har sendt forespørsler til flere folk etter bare å ha sett en 4-5 bilder av personen og lest en kort tekst om hvorfor personen er på couchsurfing, samt hva slags motto man har her i livet.
Uten baktanker og bekymringer har jeg sendt avgårde melding for å forhøre meg om muligheten for å låne sofaen noen dager, og kanskje sjekke om de kunne tenke seg å vise meg litt rundt.
En dag før jul fikk jeg plutselig en kjempelang og hyggelig melding fra en finsk gutt som skal til Lillehammer og jobbe under ungdoms OL. I det jeg leste meldingen tok jeg meg selv i å tenke; "hmm.. vil og tør jeg det da, å ta i mot en vilt fremmed inn i huset mitt? Tenk om ditt og tenk om datt...".


Det var først en måneds tid etterpå at det virkelig gikk opp for meg hvor teit jeg egentlig hadde vært.
Jeg hadde på det tidspunktet akkurat "booket" meg inn hos en gutt på Curacao for 2 dager. Han har tilbudt seg å både hente meg på flyplassen og kjøre meg tilbake, og komme litt for sent på jobb. Null stress! I tillegg skal han fikse slik at jeg får noen å være med mens jeg oppholder meg på øya, med mindre han kunne ta seg fri fra jobb! Han er såå gjestfri, mens jeg er skeptisk til en finsk gutt på 32 år som skal hit for å jobbe og bare trenger litt gulvplass til luftmadrassen sin! Det er rett og slett slemt å tenke slik!

Det var en liten digresjon fra det jeg egentlig skulle skrive om, men poenget er at vi Nordmenn er oppvokst med å være skeptiske til alle vi ikke kjenner og alt vi ikke kjenner til!
Jeg håper jeg med denne turen kan endre litt på den holdningen jeg også er oppvokst med, og bringe dette videre til nærmeste familie og venner. Jeg vet om noen som står meg ganske nært som garantert ville hatt godt av en slik erfaring :)

Med det fortsetter jeg planleggingen, både på hotels.com OG couchsurfing.com.
For de som ønsker å følge med fremover lover jeg her og nå at det ikke blir 3 måneder til neste oppdatering, men en god del mindre tid :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar