Life is a journey

Life is a journey

onsdag 29. januar 2014

En privilegert jobb!

Mange vil nok hevde at man yter bedre dersom man trives og gleder seg til å gå på jobb. Det er alltid noe å forbedre uansett hva slags arbeidsplass man har og min arbeidsplass er nok inget unntak. Jeg er allikevel privilegert som har en jobb der jeg får være med på så mye forskjellig, og er dermed så heldig at jeg gleder meg til hver dag på jobb, fordi hver dag er et skritt nærmere en unik og ny opplevelse. 

Åpningsseremoni 
Siden jeg startet i Olympiaparken i 2009 har jeg vært tilskuer på en rekke åpningsseremonier, der bedrifter ønsker å gjenoppleve OL-stemningen i Lillehammer med tenning av OL ilden, fyrverkeri, avlegging av OL-Ed og sitt eget show i Lysgårdsbakken. Det er riktig nok ikke såå fantastisk gøy den jobben man gjør i forkant med å gå rundt i arenaen å tenne 7-800 fakler. Opp og ned opp og ned. Opp og hente fakler, ned å tenne på, opp å hente fler, ned å tenne på osv osv.
MEN... Da alt er tent, og vi står på sidelinja og skuer ut over alle faklene som lyser opp hopparenaen, lyden av "la ilden lyse" med Sissel Kyrkjebø ljomer over høyttaleranlegget, alle de hundre menneskene som måper når de ankommer arenaen og fyrverkeriet til slutt lyser over hele Lillehammer. Daaa står man å tenker; "Herregud... dette er jobben min! Dette får jeg betalt for!".


Båltønner utenfor kulverten i bakken
Nå som jeg er i fast jobb sitter jeg bak alt dette og er med på planleggingen, og er ikke lenger like mye ute og får oppleve alle mulige arrangementer.
Jeg fikk allikevel en tilsvarende opplevelse ikke bare èn, men to ganger de siste ukene!
En av Norges største IT-bedrifter gjestet Håkons Hall fredag 17 januar, og innlosjerte like gjerne 1000 deltakere inne i hallen på feltsenger. De hadde alle sine måltider inne i Håkons Hall, hadde åpningsseremoni, aktiviteter og bankettlørdag kveld, og krevde dermed en god porsjon planlegging.
Torsdag uka etter var det duket for nok en stor bedrift som ble ønsket velkommen med sine 900 mann, riktig nok ikke i Håkons Hall, men på mange av Lillehammers hotell. De kjørte omtrent samme pakke bortsett fra aktivitetene, men til tross for at alt ble planlagt på omtrent samme måte, var det to vidt forskjellige arrangementer.


Jobben du har tilbakelagt de siste månedene med planlegging av åpningsseremoni, innkvartering, transport, aktiviteter, servering, logistikk, bankett osv betaler seg for alvor når man ser resultatet, og jeg innser på slike arrangementer at jeg virkelig har funnet min perfekte jobbsjanger!

Jeg ønsker å gi en kort beskrivelse av jobbene jeg har gjort, slik at de som ikke snakker med meg, men er innom å leser skjønner hva jobben min innebærer.

Plenum er klart i Håkons Hall for 1100 mennesker
Dekket til bankett for 1100 personer
Uke 1 og 2 over nyttår braket det løs med planlegging, møter og kjøreplaner for begge arrangementene. Ansvarsoppgaven min under begge arrangementene gikk i hovedsak ut på å koordinere og følge opp alt av mat og servering sammen med ansvarlig fra cateringfirmaet. Dette innebar at en ansvarlig fra eventselskapet i Oslo forholdt seg til meg når det gjaldt alt av mat til crew, teknikere, deltakere osv, og jeg snakket videre med matansvarlig og sørget for at den informasjonen jeg hadde fått ble mottatt av dem. Det er mange klokkeslett å forholde seg til, og servering til alle døgnets tider i hele hallen (ofte flere på en gang), så her gjelder det å holde tunga rett i munnen, lage oversiktelige planer og sørge for å få med alle detaljer.

Selve arrangementet gikk veldig bra, og min del av jobben som innebar mat og alkoholservering gikk som smurt :) Det er ihvertfall de tilbakemeldingene vi har fått!

Vår kunde oppi dette er et kjempestort eventselskap som holder til i Oslo. Sluttkunden er begge kunder av dem, og det er dermed deres prosjekt/eventavdeling som hadde hovedansvaret for selve planleggingen og gjennomføringen. De valgte å legge begge arrangementene til Lillehammer, men ettersom det er våre anlegg som ble tatt i bruk fikk Olympiaparken en svært viktig rolle. Med et digert crew fra eventselskapet i Oslo på begge arrangementene og alle ansatte, både faste og ekstrahjelper i Olympiaparken i sving, var det en god stab som sørget for to strålende arrangementer!

Bankett
Søndag var det avslapningsdag, og lading av batteriene, og mandag braket det løs igjen.

Bankett  for 900 personer på  arrangement #2
Det var dags for nye møter, svare på alle mailer og omstrukturer hodet til nytt arrangement.
Nytt av denne gangen var at jeg også fikk ansvar for backstage i tillegg til serveringen. Raidere for alle artistene ramlet inn, og jobben gikk blant annet ut på å sørge for at artistene fikk det de spurte etter. Serveringen virket å være under kontroll både torsdag og fredag, så tiden min ble blant annet brukt til å finne egnede backstagerom i en egentlig stor idrettshall, rigging og samarbeid med kunden slik at rommene ble hyggelige å oppholde seg i for de mange artistene.

Timbuktu opptrer
Harald og Thomas + en fornøyd backstageansvarlig
Under selve arrangementet skulle jeg i utgangspunktet koordinere og bistå på maten, men ettersom cateringselskapet hadde så god kontroll, hjalp jeg heller til backstage med ansvar for blant annet all mat til artister. Om jeg ikke kjente så mange av de ansatte på kjøkkenet fra før av ble jeg ihvertfall kjent med de nå! Jeg er litt usikker på om de gikk lei av meg til tider, der jeg løp inn og ut for å hente kopper, glass, vann, kaffe osv, men smilet satt løst på begge parter og da blir man tilgitt for det meste :)
Du kan tro jeg var fornøyd når Harald Rønneberg kom mot meg før de skulle gå og roste meg for god service, beklaget at de ikke hadde fått spist maten og gav meg en klem :)
Det bekreftet ihvertfall den gode følelsen både jeg, kjøkkenpersonellet og de ansvarlige fra eventselskapet hadde, om at folk backstage var fornøyde, og det er jo tross alt det viktigste.

Etter de fleste hadde hatt sine opptredener og middagen var fortært av deltakerne ble jeg og 3 kollegaer servert restene av dagens forrett og hovedrett på tallerken av 2 servitører. Ikke værst belønning på en ellers så interessant dag :)

Foruten om det fikk vi også med oss store deler av showet fra Norges største lerret på 10 x 50 meter, noe som var en utrolig opplevelse i seg selv! Makan til storskjerm skal du lete lenge etter.

To arrangementer på 9 dager var dermed over, og vel tilbake på kontoret mandag morgen var jeg plutselig blitt oppgradert etter at min snille og gode kollega var gått ut i permisjon.. Nye oppgaver står nå for tur, mye mer ansvar venter med timelister for alle ekstrahjelper, fakturering av arrangementer og planlegging av mange nye arrangementer. Enda godt at kroppen ser ut til å fungere bedre for hver uke som går, for jeg har egentlig ikke tid til å være sykemeldt :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar