Life is a journey

Life is a journey

onsdag 5. februar 2014

Medisiner er ikke bare for folk med feil livsstil....

Hvis du har sett på TV2 sitt program "Sporty" har du nok fått med deg fokuset som legges på de norske innbyggerne som nå stadig tar i bruk mer medisiner, og jobben de gjør med å omvende folks livsstil. Selvom legemiddelindustrien nok vet at det er mange som går på nødvendige medisiner av andre grunner enn fordi man er overvektig og ikke trener eller spiser sunt, føler jeg meg truffet når fokus stadig legges på at "alle som går på kolesterolsenkende medisiner gjør det fordi de spiser feil, og er overvektige". 

I følge Karita Bekkemellem er det tre typer medisiner som er mest brukt i Norge; Kolesterolsenkende-, blodtrykkssenkende- og Astma medisin. I tillegg til disse havner blodfortynnende medisiner på topp 10 lista.
Tall fra 2012 viser at nesten 400.000 mennesker går på kolesterolsenkende medisin, noe som utgjør nesten 10 % av befolkningen. Selvsagt er det mange som går på denne type medisiner på grunn av livsstilen. Jeg trodde personlig frem til i høst ar høyt kolesterol kun rammet mennesker med usunt og dårlig kosthold, og som derav er litt eller veldig overvektige.
Etter at jeg selv ble rammet av hjerneslag i høst og legen fant ut at jeg hadde et kolesterol liggende i øvre normalsjikte, forandret dette synet seg. Jeg er en slank person som spiser sunt og trener regelmessig, og har aldri tenkt tanken på at jeg kan ha et litt for høyt kolesterol. Beskjeden var at høyt kolesterol kan ha en sammenheng med hjerneslag, og at det godt kunne hende jeg ikke hadde så høyt til vanlig, men at det økte da i forbindelse med slaget.

Det er umulig å si om det var årsaken eller ikke, eller om jeg rett og slett har en arvelig form for høyt kolesterol, noe flere faktisk har.
Konklusjonen ble derfor at jeg trolig må gå på kolesterolsenkende medisiner resten av livet. Jeg er dermed en av de som folk slår under en og samme kam - mennesker som går på kolesterolsenkende medisiner er folk som må gjøre noe med livsstilen sin.
Jeg lurer på hvor mange det finnes som er i samme situasjon som meg, og som er avhengig av medisiner for å leve et så normalt liv som mulig? Man har kanskje ikke har noe valg, enda man ikke går under kategorien folk flest sammenligner med høyt kolesterol, høyt blodtrykk eller andre tilsvarende betegnelser!
En ting er sikkert. det gjelder garantert også andre typer livsstilsmedisiner.
Personlig må jeg også gå på blodfortynnede medisiner resten av livet, men det har ingen verdens ting med at jeg er overvektig eller ikke trener og som gjør at jeg trenger hjelp fra medisinene for at blodet skal flyte bedre gjennom kroppen.

Et kraftig flertall av de som går på disse medisinene er antakeligvis enten overvektige, spiser usunt, trener ikke og sitter for mye stille. Jeg vet at det er disse menneskene man tenker på når man snakker om det altfor høye antallet av medisiner på blå resept på for eks kolesterolmedisiner, men jeg føler det er viktig å gjøre folk oppmerksomme på at det faktisk ikke er slik med alle.
Noen er bare uheldige, eller har uflaks med hvordan ting utarter seg, og selvom jeg personlig håper jeg kan slippe å gå på kolesterolsenkende medisiner resten av livet, prøver jeg å se det positive ved det. Dersom jeg plutselig skulle bli dårlig er sjansene store for at medisinene jeg tar minsker sjansen for hjerte og karsykdom osv senere, så så lenge jeg ikke skjemmes av bivirkningene knyttet til medisinene, er jeg forsikret mot andre uforutsette ting :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar