Life is a journey

Life is a journey

lørdag 6. april 2013

Misfornøyd med vinen din? Så bytt den da vel!

Det gjorde nemlig jeg i dag.. Jeg skrev tidligere et veldig kvasst innlegg rettet mot vinmonopolet på Lillehammer, der jeg måtte vise legitimasjon for å kjøpe en flaske vin, og endte med å skrive et ærlig og irritert blogginnlegg. MEN, i dag sørget en bekjent av meg for at jeg nå har endret litt syn på dem, og det fortjener litt skryt! 

Jeg kjøpte nemlig en rødvinskartong før påske, som jeg personlig aldri har kjøpt før, men allikevel har drukket veldig mange ganger takket være en kompis som lærte seg å drikke rødvin for drøyt 2 år siden, og som nå har fått elsk over denne vinen. Jeg gledet meg derfor stort til å ta fatt på både ett og to glass hver dag på påskefjellet, der jeg uansett bare skulle sitte i hytteveggen med et dårlig kne og se på alle som kjørte ut og inn på ski MIDT i Hafjell! Det endte forøvrig med totalt 2 glass, som ikke var spesielt gode ettersom vinen var altfor kald, og når den endelig ble varm nok til å drikkes ble jeg matforgiftet av en dårlig rømmedressing (tror vi ihvertfall det var..), og endte dermed å drikke eplejuice og farris resten av ferien (omtrent). Noe mer rødvin ble det iallefall ikke.

Vel, i går, tappet jeg i et glass med vin, klar for å kose meg litt ekstra mens gubben var på fjellet og rydda ned etter skirenn, men vinen smakte rett og slett dritt! Den gode, fyldige og mørke rødvinssmaken var overhodet ikke tilstedet, og jeg ble rimelig skuffa! Der stod det 2,8 liter rødvin foran meg, og den smakte pyton :-/
Jeg har aldri tenkt at det går an å bytte vin, ettersom dette i mitt hode betegnes som er ferskvare som må nytes og drikkes "fersk", og som ihvertfall ikke går an å bytte etter den er åpnet. Sånn er det jo med det meste. Men ettersom jeg kjenner en som jobber på polet tok jeg kontakt og forklarte saken, og fikk beskjed om at det selvsagt ikke var noe problem.
Blir og fornøyd tuslet jeg ned til polet lørdags formiddag og jammen fikk jeg ikke byttet til meg en helt ny kartong - av samme vinen!
Nå får jeg bare krysse fingrene for at det var vinen det var noe galt med og ikke meg... Han sa det så fint selv han på polet, at vin smaker forskjellig avhengig av hva slags selskap man er i, og det skal sant sies at sist jeg drakk 1 liter av den vinen var på fjellet i nyttårshelga, men jeg satser på, og velger å tro at smakssansene mine ikke var helt bedøvet på den turen til tross for mye alkohol, og prøver igjen! I værste fall får jeg prøve å bytte enda en gang da :)

Konklusjonen er ihvertfall til alle som kjøper en vin de ikke liker, en vin de er blitt anbefalt og som ikke innfrir forventningene - BYTT DEN! De som jobber på polet sier det selv; det er altfor få som bytter vinen sin, ergo, nordmenn drikker og heller i seg alt for mye dårlig vin. Det er generelt alt for få som bytter eller klager på ting så ikke være redd for å spørre. Bare ikke hell ut alt før du går for å bytte den  - det ser kanskje ikke like bra ut ;)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar