Life is a journey

Life is a journey

søndag 17. mars 2013

En dårlig opplevelse av ellers så perfekte Birken!

I helga gikk årets første Birkebeinerarrangement av stabelen, der 17.000 treningsglade og noen litt mindre realistiske mennesker, staket og kjempet seg 54 km over fjellet. I tillegg til dette skirennet er det en rekke andre ting som skal på plass, og noen av områdene er trafikk og trafikkdirigering. 

Jeg har som sikkert veldig mange andre et ganske godt syn av Birken, og synes de i utgangspunktet gjennomfører feilfrie og perfekte arrangementer. Denne gangen var jeg for første gang tilskuer, og hadde dessverre både og en to dårlige opplevelser jeg bare MÅ fortelle om.
Den første kom fredag kveld da jeg skulle en kjapp tur på Kiwi Stampa for å møte ei venninne for å handle inn til fredagsmiddagen. Jeg er fullt klar over at veisperringer er til for å vise bilistene at "her får du ikke kjøre inn", men det dreit jeg i. Jeg trodde ærlig talt veisperringen var "glemt" å tatt ned, derfor kjørte jeg rett forbi! Jeg skulle på DEN kiwibutikken, og fredags kveld under birken har de fleste kommet i mål. For det andre er det ikke like kaos på fredagskveldene som det er på lørdagene da det er langt færre som går, så da jeg ble stoppet av to menn i gul vest i krysset ved Birkebeinerhotellet ble jeg mildt sagt overrasket.
Jeg rullet ned vinduet og sa jeg bare skulle en kjapp tur til kiwi der borte og pekte, men fikk til svar at; Du kan dessverre ikke kjøre forbi her, for vi må sørge for at det er plass til bussene og at det ikke blir fult med biler som skal forbi... Ehh okey svarte jeg, for videre og se meg om etter bussene han nevnte. Den ene bussen der borte, spurte jeg!? Det var en singel buss som stod stille på busstoppet, og ikke en eneste buss i sikte! Hvem skulle jeg egentlig være i veien for?? Mannen stod på sitt til tross for at jeg prøvde å være så søt og snill jeg bare kunne, men den gang ei! Den voksne mannen hadde vel fått streng beskjed fra arrangørene om å ikke slippe forbi noooooen biler samme hvor mange busser det er, helst hele kvelden tenker jeg! *kremt*
Fly forbanna snudde jeg og kjørte hele omveien rundt for jeg måtte jo på den kiwien!! Da jeg kom rundt, oppdaget jeg et enormt trafikk-kaos fra rundkjøringen ved kiwi og opp til innkjørselen til Håkons Hall. Og hva tror dere grunnen til det var?? Jo - ettersom hele sletta foran hallen var stengt av til de få bussene som kjørte forbi måtte jo alle som skulle inn å hente startnummer kjøre inn den samme innkjørselen - ergo; KAOS!!! Alle som har vært i Håkons Hall før vet at det finnes 3 innkjørsler til hallen, og skjønner dermed at dette trafikkaoset dermed kunne vært unngått dersom de ikke hadde sperra av veien!

Lærepenge 1; Ikke sperr av hele veien med mindre dere vet det blir kaos, type lørdags ettermiddag. Fredag etter klokka 17.00 er det ikke så mange mennesker at dere trenger det!! 



Og så.. min andre dårlige opplevelse!
Jeg skulle opp til Birkebeinerstadioen på lørdag for å heie frem kjentfolk i løypa, og tenkte at vi skulle ta skyttelbuss, ettersom vi hadde hørt om disse gjennom venner og kjente. Jeg gikk inn på siden til Birken og tenkte at; her må det jo stå noe. Jeg leita. Og leita, og leita og søkte og leita, men fant ingen ting, annet enn informasjon om bussene som går til Rena og alle andre steder! Da en ansatt i Birkebeinerarrangementene sa til oss på et foredrag på skolen at de er fornøyd med at folk bruker så lang tid på hjemmesidene skjønte han nok ikke at det ikke er fordi sidene er så bra, men fordi de rett og slett er skikkelig dårlige med ALT for mye informasjon og alt for vanskelig å finne frem til det man lurer på! Det var en liten digresjon.
Vel, ettersom jeg ikke fant noe på hjemmesiden gikk jeg inn på Opplandstrafikk der jeg tenkte det kanskje ville stå noe. Heller ikke her fant jeg noe, så jeg så ikke noe annet valg enn å søke på google; "Skytteltrafikk Birken 2013". Og vips; der kom det opp informasjon på en side på birken sine hjemmesider, som jeg aldri fant da jeg leita på egenhånd!

Da vi endelig skulle ta bussen på lørdagen var avtalen å møtes i sigrid undsets vei utenfor Håkons hall og Kiwi der det stod på hjemmesiden at bussene skulle gå fra. Ihvertfall slik vi oppfattet det... På veien bort stoppet jeg og snakket med noen frivillige som fortalte at bussene til stadioen kun gikk utenfor birkebeinerhotellet. Jaha. Og hvor står det? Ikke ETT eneste sted ved hallen, ved busstoppet på stampesletta, ikke på skysstasjonen, ikke på nettsidene - INGEN STEDER står det at bussene kun går derfra! Og vi bor i byen og er ganske kjent! Bussene klagde over lite folk som skulle opp til stadioen. Er det rart? Det er jo nesten ingen som visste om tilbudet!

Her mener jeg Birken har "driti på leggen" og vært alt for dårlig med å markedsføre et veldig godt tilbud. Selvsagt vet folk at det går skytteltrafikk for løperne fra stadioen og ned, men mine øyne registrerte en stappfull parkeringsplass på stadioen, og enda flere som ikke hadde fått med seg at det faktisk gikk busser derfra.

Lærepenge 2; Neste år må dere markedsføre dere der folk er! På førstesiden på hjemmesiden, på facebookgruppa, med en plakat på busstoppene, utenfor hallen og med en pil bort etc. 

Bloggen min følges nok ikke av nok folk til å skulle videreformidle akkurat mine to dårlige opplevelser og tips til forbedring, men folk snakker, og jeg er sikker på at jeg ikke er alene om å ha forbannet meg over disse to tingene, så håper noen kjenner noen som kjenner noen sånn at de til slutt får beskjed :-)
Birken er en proffesjonell arrangør og jeg er sikker på at de er ute etter å lære av sine feil, slik at de kan bli enda bedre! Dette var kanskje to litt nedprioriterte eller dårlig planlagte områder, ikke vet jeg! Bedre lykke neste gang :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar