Life is a journey

Life is a journey

fredag 26. april 2013

Integrering i Norge = norske flagg i 17.mai toget!

De aller fleste har vel fått med seg nyhetssaken fra Aspøy barneskole i Ålesund?!
De ønsker å la barna fra de 15 ulike nasjonalitetene få gå med sitt lands flagg i 17.mai toget, og det har vakt en del oppsikt i sosiale medier. For de som ikke har lest den; 
Les den her!

Det skal sies at de har laget flaggene selv, slik at det norske flagget er på den ene siden og landet det enkelte barnet kommet fra, på den andre siden, og det er i og for seg greit, men jeg reagerer fortsatt.
Vi feirer Norges nasjonaldag, og vi feirer at Norge er et selvstendig land. Vi feirer at vi er så heldige å få bo i et av verdens rikeste land uten krig og elendigheter, og hvor største motgangen vi møter er eksamensstress, litt hull i veiene, influensa, dyr mat og enda dyrere alkohol. Vi feirer med andre ord alt det mange andre ikke en gang visste kunne være et problem, i en verden full av sult, sykdom og mangel på husrom.

Også har vi alle de som har kommet hit, nettopp fra et land der de kanskje ikke hadde det så godt som de har det her. Her lever de er fryktløst liv, der barna får utdanne seg til akkurat det de vil, og der foreldrene tjener til mer enn livets opphold. På en dag som 17.mai, mener jeg derfor de bør vifte, nesten værre enn oss nordmenn, med det NORSKE flagget, for å vise hvor glade de er i landet, og hvor glad de er for å ha integrert seg her. Det er forståelig at de kanskje av og til savner sitt eget land, men de har selv valgt å komme hit, og som en del av det å integrere seg i et annet land mener nå ihvertfall jeg at man også skal tilpasse seg det landets normer og regler. De kan kanskje få ha med et lite flagg fra sitt land, bare for synets skyld, men det norske flagget skal ikke erstattes av et annet!!
Ikke at det har så mye med 17.mai toget, men dette er noe jeg har irritert meg lenge over!!
Vi nordmenn tilpasser oss alltid det landet vi kommer til, og gjør som vi blir fortalt. Vi er jo redd for å ikke bli akseptert og godtatt, og det vil vi ikke ha noe av. Men så har man alle som kommer til oss. Tilpasser de seg våååre normer? Ikke søren!!! Hvorfor i all verden skal vi akseptere at gutter fra andre land skal trøkke seg opp til oss på dansegulvet bare fordi de tror de får gjøre som dem vil, og blir sure hvis vi dytter dem vekk? Fordi de er vant til å behandle jenter som ting! Hvorfor skal vi måtte kle på oss både bukse og genser i land der det ikke er lov til å vise hud, mens de som kommer hit pakker seg inn i spøkelsesklær som gjør at vi blir skremt, og tar avstand fordi vi ikke ser noe annet enn øynene dems?
Det er greit de har en annen religion og andre ting å tro på enn oss i den vestlige verden, men nå bor man i Norge og da er det ingen som skyter deg dersom man ikke går med burka!Jeg er overhodet ikke rasist selvom det kan virke sånn. Jeg er bare så møkk lei av at vi skal være så sinnsykt snille i dette landet!!
De som vil bo i Norge bør lære seg norsk, og vise at de ønsker å integrere seg i samfunnet før de får bli boende. Send heller hjem de som ikke gidder å gjøre enn innsats istedet for å bruke tid på å sende hjem en familie der både mor og far har jobb og snakker flytende bergensdialekt og der sønnen eller datteren går på norsk skole og masse norske venner. Det er alt for urettferdig!!!!! Jeg skulle noen ganger ønske jeg satt på stortinget selv, og hørte hva slags argumenter politikerne har for å disse menneskene....

Så... jeg mener alle bør flagge med norske flagg på 17.mai, for å vise at de er blitt integrert i landet!! Jeg er sikker på at jeg hadde skaffet meg et franskt flagg dersom jeg var i Frankrike på nasjonaldagen deres. Jeg ville vært med og feiret dagen "dems" og vise min respekt. Derfor konkluderer jeg dette innlegget med;
JA til nye statsborgere, dersom de integrerer seg og aksepterer våre verdier.
NEI til de som flytter hit for å nyte godt av NAV systemet, går med burka og som tror jenter er bruksgjenstander. Ergo; JA til norske flagg i 17.mai toget!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar