Life is a journey

Life is a journey

torsdag 18. april 2013

Hva gjorde man før i tiden?

Det er nok mange som har skrevet artikler om dette temaet, og stilt seg det samme spørsmålet jeg stiller nå; hva gjorde man egentlig i gamledager før mobilen, tv'en og data'en kom? 

Vi trenger ikke gå så langt. Våre besteforeldre vokste ikke opp med iphone og netflix, og til og med ikke da jeg var liten brukte vi tiden til slike høyteknologiske duppeditter. Da jeg var liten var vi ute og lekte med hverandre, og kom inn til barnetv klokka 18.00.
Nå høres det ut som jeg er eldgammal, men det er jeg altså ikke. Men for dagens generasjon, og for de som blir født etter år 2010, vil internett og touchtelefoner være en selvfølge! Jeg fikk selv mobiltelefon da jeg var 13 år og gikk i 6.klasse på barneskolen. Vil det da si at mine barn skal begynne å mase om mobil i barnehagen!? Med denne utviklingen så bør jeg vel ikke bli overrasket dersom det er tilfelle :-/

Og har dere noen gang tenkt på hvor avhengig du er, og hvor mye tid vi bruker til disse mediene?? Ta en vanlig dag.. Mobilvekkerklokka ringer! Du skrur av, og mens du sakte men sikkert våkner til liv tar du en rask sjekk på facebook, vg, været og det som er, før du står opp. På badet skrur du på radioen og svarer på mld'a du fikk i natt eller går kveld. Nå er riktig nok radio i seg selv ikke så highfashion, men dog..
Videre på jobb eller skole sitter du foran pc'en hele dagen og jobber, og skal du ha tak i noen, ja da sender du like så godt en mail hvis ikke du får tak i vedkommende på den nye telefonen din.


Når du kommer hjem fra jobb eller skole setter du deg i sofaen, og finner frem ipad'en, og sjekker på nytt alt du sjekka mens du var på skolen/jobben. Facebook, mail, vg, dagbladet, LinkedIn, osv osv.. Du kan jo ikke risikere å gå glipp av noe!! Samtidig som du surfer rundt skrur du på tv'en for å se på en av dine yndlingsserier. Når klokka begynner å nærme seg middagstid tar du deg en pause fra mediene, og HER folkens; her er ett av de få tidspunktene på dagen der mobil, nettbrett og pc bør ligge!
Jeg vet at mange ikke klarer å la være da heller, men for min del som kommer fra en familie der middagen fremdeles er dagens sosiale samlingspunkt, og praten kan gå opptil en time etter at maten er fortært, er jeg veldig glad for å ha tatt med meg denne "vanen" videre - og den skal for alvor videreføres til mine barn og barnebarn!
Vel... videre etter middagen setter du seg kanskje og fortsetter å se på tv, eller foran dataen igjen for å spille eller snakke på skype med noen venner... og før du vet ord av det er klokka 23.00, og det er på tide å finne senga! Rett før du sovner setter du på klokka, sjekker facebook, vg og alt det der, og sovner, før det er dags igjen for akkurat samme leksa!

Nå skal det sies at jeg selv sitter her i sofaen og skriver på bloggen klokka 23.00 på kvelden. Hvorfor? Det er jo omtrent ingen som kommenterer så egentlig driver jeg bare med enveiskommunikasjon! Burde jeg ikke heller tatt en telefon til ei venninne eller gjort noe annet fornuftig som å rydde på kjøkkenbenken eller pakke sekken til i morgen? svaret på det er nok ganske sikkert JA!
Jeg skulle egentlig ønske tv'en kunne skru seg av en uke hver måned, eller ihvertfall noen dager i uka, og at vi kunne innføre "tv-frie" timer i døgnet. Tenk deg hva du kunne foretatt deg da??
Jeg kunne fikset det fotoalbumet fra folkehøgskolen som jeg enda ikke er blitt ferdig med, og med tanke på at det er 6 år siden jeg slutta der nå i mai burde det kanskje vært ferdig snart... Jeg har altså ikke hatt, eller tatt meg tid til å gjøre det ferdig på 6 (!!!) år!!! Det er jo helt sykt!! Hva har jeg brukt tiden min på? Jo - foran den j**** tv'en og pc'en!

Aller aller helst, skulle jeg gjort som da vi var små. Tatt med meg sykkelen og dratt ut en tur og sett om jeg fant noen kjente. Satt meg ned med musikk og puslet med noe jeg syns er koselig. Spilt pog! Kanskje ikke det sistnevnte, men det var veldig gøy :) Og ikke minst spull!! De som kjenner meg vet at jeg elsker spill. Samme hva slags, bare det er noe sosialt noe. Hvorfor ikke bruke mer tid på slike ting, der man kan være sammen med de man er glad i, snakke sammen og kommunisere ansikt til ansikt!

Det er mulig jeg er old fashion, men jeg tror at mange på min alder, som alle har hatt den barndommen jeg sikter til, og som nå ser hvor vi er i ferd med å gå, er enig i at vi har blitt litt for opptatt av nymotens medier.
Det er ihvertfall en tanke å ta med seg videre :-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar