Life is a journey

Life is a journey

søndag 10. mars 2013

Stemmeavgivning om nasjonal folkefest = katastrofe!

De siste månedene har det vært mye snakk i mediene om et potensielt OL i Oslo i 2022, og dette er selvsagt et tema jeg følger mye med på. Spesielt etter at det ble offentliggjort at Lillehammer blir samarbeidsby, noe jeg så på som en selvfølge ettersom det kun er Lillehammer som har en Bob-bane! 

Norefjell ble jo selvsagt kjempeskuffa over at de ikke fikk legge frem OL-planene før avgjørelsen ble tatt, men halloooo; Den ENE bob-banen vi har i dette landet går så vidt rundt, men den klarer seg, så hvordan i all verden skulle 2 (!) bobbaner i et så lite land som Norge klare seg økonomisk? Det ville "bare" kostet 1 milliard kroner å bygge en ny, mens kostnadene for å oppgradere den allerede eksisterende banen vi har på Hunderfossen koster ca 170 millioner. Når det er snakk om så mye penger kan vi godt bruke de 800 millionene på noe annet! Jeg tok det derfor som en selvfølge at Lillehammer måtte bli samarbeids"partner", nettopp på grunn av bob-bana. Kjenner jeg har irritert meg litt over dette, så da fikk jeg sagt det :)

Uansett.. hele dette Oslo-OL'et tror jeg blir skrinlagt hvis planen om en folkeavstemning går som planlagt 9.september i år. Et OL skal være en folkefest for hele landet og for alle Norges innbyggere, så hvorfor i all verden er det bare Oslo's innbyggere som skal stemme da? Det er folkeavstemninga si det!!

Etter min mening bør det ikke være noen folkeavstemning i det hele tatt - men en avgjørelse IOC, regjeringen, fylkeskommunene og alle de andre som er involvert bør ta, basert på økonomiske beregninger og om det er gjennomførbart eller ikke. Det er de som sitter på pengesekken, og det er de som skal betale for det. Da Lillehammer fikk OL i 1994 var det omtrent ingen som var positive til at Norge skulle arrangere et OL, men i etterkant var det omtrent enstemmig om at "det var fantastisk at Norge og Lillehammer arrangerte OL"!!!
Hele folkeavstemningen i år er tenkt for å sjekke interessen blant Osloborgerne, ettersom det er de som bor der alt vil skje, men jeg må si meg helt enig i IOC president Gerhard Heiberg. Han mener en slik folkeavstemning blir helt feil, ettersom det i hovedsak er de som er imot et OL som kommer til å stemme, mens de som egentlig er for tenker at "det ordner seg sikkert". Selv om avstemningen bare er ment som en pekepinn, er det veldig lett for motstanderne av et OL å bruke disse tallene som argumenter for å trekke OL søknaden, og først i køen til det, tipper jeg er Carl I Hagen!! Han kan seriøst ta seg en stor bolle! Det er han som er forkjemperen for denne avstemningen men han bryr seg jo tydeligvis ikke om sport, for hvor var han da OL ble arrangert på Lillehammer?? Jo, HJEMME I OSLO!!!! Ikke en eneste dag var han på Lillehammer!!! Skal jeg tippe, ønsker han seg nok ikke et nytt OL, og vet at det er svaret han får dersom folket skal avgjøre. 
Norges argeste OL konkurrent var nok trolig Sveits, som ønsket å arrangere OL i St.Moritz og Davos, men her ble hele OL drømmen knust da befolkningen i de små byene omkring stemte nei, og gjorde at det ble et flertall som var i mot! 


Nei, drit i hele folkeavstemninga!! Hvis den absolutt skal gjennomføres bør ihvertfall flere enn Osloborgerne inkluderes slik som alle i Akershus, der det også planlegges å gjennomføre flere OL-grener, og kanskje viktigst; Lillehammer og Øyer! Jeg håper noen klarer å overtale Carl I "håpløs" Hagen ihvertfall, om at vi må ta den avgjørelsen selv, uten påvirkning fra folket! Selvsagt kommer folk dersom det blir et OL, og selvsagt vil folk stille seg positive til det i etterkant når man ser hvilken folkefest det ble, og stort det var!!! Vi lever i et demokratisk land, men det betyr ikke at alle skal få si sin mening hver bidige gang forde. 


Personlig håper jeg det blir et OL i Norge i 2022, og jeg skal delta uansett, enten det er gjennom jobb eller som tilskuer - dermed basta!! 



Les hele artikkelen angående folkeavstemningen som gav meg inspirasjon til dette innlegget her; http://www.gd.no/nyheter/article6542443.ece 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar