Life is a journey

Life is a journey

torsdag 7. mars 2013

En tårevåt avskjed med livet som student

Siste skoledag nærmer seg med stormskritt, og det ble vi påmint om i dag da studieansvarlig på skolen tok opp Bacheloravslutning for 3.års studentene. Jeg har i snart 6 år stått opp uten noen bekymringer annet enn eksamen, og har for det meste vært klar over hva som venter dagen derpå - forelesning, lunsj med folk i klassen, litt lesing, sladring i kaffebaren, trening, jentekveld og kanskje noen andre overraskelser. Men nå er det slutt! 
Om 2,5 måned skal Bacheloroppgaven leveres inn, og om drøye 3 måneder er alt over. Jeg legger 5 år med studier bak meg, og hopper med begge beina inn i arbeidslivet! Det er en ny epoke i livet, og selv om det blir kjempespennende gruer jeg meg også. Ikke til selve arbeidslivet starter, men til den store forandringen fra studiehverdagen der alt bare er fryd og gammen. Vi kan sove til klokka 09, eller kanskje klokka 11 om vi vil, det er ingen som forteller hva jeg skal gjøre annet enn meg selv, og viktigst av alt; du har alltid folk rundt deg som muntrer deg opp en dårlig dag eller får deg til å le. Jeg tviler ikke på at man blir oppmuntret av blide kollegaer på jobb også, men når man har vært student et århundre (det føles ikke som jeg har gjort noe annet), er det en spesiell dag, den dagen kapitlet avsluttes og alle reiser hver sin vei.

Siste skoledag ligger derfor som en markert dag i planleggingsboka jeg overhodet ikke ser frem til. Jeg har alltid sagt jeg synes bestemor er ei fordømra sippeguri, men jeg kjenner meg selv såpass godt at denne dagen er det fare for at jeg blir kalt det selv. Jeg tviler ihvertfall på at "sjefen" blir et ord som gjentar seg denne dagen (intern humor til alle i klassen :p )
Jeg husker siste skoledag på folkehøgskolen som den var i går. Å skulle si "hade" og "på gjensyn" til folk du vet du trolig ikke vil se så mye til lenger, men som du har bodd oppå et helt år, er virkelig ikke noe jeg unner NOEN å oppleve. Hadde jeg hatt ei 10-liters bøtte hadde jeg sikkert fylt den opp med tårer denne dagen. Det starta kvelden før avslutningen da vi satt og skrev i årboka til hverandre, fortsatte morgenen etter og holdt på omtrent til jeg satte meg i bilen med familien, ferdig pakket. Da var jeg så tom for tårer at det eneste jeg gjorde var å stirre ut i løse lufta!

Jeg kom meg gjennom det, og selv om det kanskje ikke blir like ille på bacheloravslutninga, er det noe med det å avslutte en epoke, og vite at du aldri får den tiden tilbake. Selv om man ikke snakker med alle og enhver vet du at de er der, og trolig kommer hvis du ber inn til fest! Bare det å møte folk i gangene på Høgskolen og få et smil tilbake gjør at man føler seg sett, og det samholdet man har som studenter, både i klassen og med alle andre studenter er noe helt unikt man aldri får oppleve senere samme hvor stort firma man jobber i! Å ta vare på de man møter på veien som student er derfor kjempeviktig - mange er trolig venner man har for livet!!
Når det er sagt har jeg kanskje ikke vært den mest sosiale i klassen, og det er allikevel enkelte som kanskje ikke vet det selv, men som betyr utroolig mye for meg, og som jeg virkelig gruer meg til å gi en hadeklem til! Det renner en tåre bare av tanken, og jeg håper de det gjelder er klar for en fuktig skulder den 13.juni :) Dere får vite hvem det gjelder om 3 måneder...
Så til de som ikke har fått erfare det enda; Selv om jeg kan virke tøff utenpå, og har fått kallenavnet "sjefen" av enkelte i klassen, er jeg en ganske myk person innvendig :) *snufs*
Jeg er veldig glad i dere alle sammen, og samme hvordan man vrir og vender på det vil vi alltid være en stor familie - "Første kullet som gikk ut med bachelor i "markedsføring og ledelse av turismeopplevelser", og en fantastisk hyggelig gjeng :)


Vel... Det var dagens ærlige sak!!

For å avslutte det hele anbefaler jeg alle å legge til hverandre (inkludert meg) i LinkedIN slik at vi holder kontakten også når studiene er ferdige og folk er ute i jobb!

Helt til slutt legger jeg ved en sang av Halvdan Sivertsen som jeg er veldig glad i - om som forteller veldig godt hva vennskap er :-)

Halvdan Sivertsen – Venner
http://www.youtube.com/watch?v=5k-zz1htnTQ



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar