Life is a journey

Life is a journey

mandag 25. februar 2013

Billig og god pastarett til matleie studenter


Som de fleste av dere som kjenner meg godt vet, er jeg veldig glad i og både spise og lage mat. Jeg syns derfor det var på tide nå å presentere en av mine pastafavoritter, som både er kjempegod og billig :) 

Som student blir man ofte nødt til å ty til billige middags alternativer, og en av gjengangerne blant mange er nudler og spagetti med ketchup. Personlig har jeg aldri latt meg selv havne i en slik posisjon, da jeg syns mat er en så viktig del av hverdagen, så jeg har aldri tillatt meg selv og få så dårlig råd at jeg ikke har råd til ordentlig mat! Husk at vi som studenter trenger mye energi til å opprettholde det høye energinivået gjennom hele dagen med skole, eksamner, trening og sosiale greier :-)

Personlig har jeg ikke brukt mye penger på mat de 4 årene jeg har bodd på Lillehammer, til tross for at jeg prøver å spise både sunt og godt, og lager middag hver eneste dag. Jeg regnet faktisk litt på det gjennom nettbanken, og fant ut at jeg har hatt et matbudsjett på 1800 kroner det siste året, og det er til 2 personer (!!). Det går med andre ord an å lage god mat fra bunn av, med gode råvarer uten å blakke seg helt :)

Derfor vil jeg mens jeg enda er student, prøve å legge ut noen enkle og billige middagsretter som forhåpentligvis kan glede både gutter og jenter som trenger litt inspirasjon :)


Til retten trenger du følgende:
- En ferdigpakke med pasta. Man kan godt kjøpe en annen type fylt pasta, den med paprika og kylling er også veldig god :)
- En pose spinat
- En pose urte og ostesaus
- 3 dl melk



Hele underverket tar ca 15 minutter, og koster ca 70 kroner. Da har du middag til enten to dager eller middag til 2!

Hvordan gå frem?

1. Fyll en ganske stor kjele med vann og sett til koking. Til en pakke pasta trenger du mellom 1-2 liter. Ha i en SS med olje. Når vannet koker hiver du opp i pastaen. La pastaen koke i 6 minutter!



2. Mens pastaen koker lager du urtesausen. Anvisningen står på pakka, men du blander bare 1 dl vann 
med 3 dl melk og posens innhold og koker opp. 



3. Etter pastaen har kokt ferdig heller du av vannet. Skyll av spinaten og legg 2 never i en dyp tallerken. 


4. Legg over halvparten av pastaen (med mindre du er SYKT sulten), og hell saus over. Vouilaaa!! 



5. Hvis du ønsker det kan du ta på litt soltørket tomat, parmesan etc. 
Opp til deg, men det er ikke nødvendig :) 




Håper dette frister for noen?? :-) Den er veldig god ihvertfall! Husk bare på at det ofte er mer enn det ser ut som. Og til de som ikke er så glad i spinat kan man sikkert bruke noe annet grønt. Det som gjør at spinaten egner seg best er fordi den "smelter bort" når den kommer i kontakt med noe varmt, men her er det bare fantasien som setter en stopper!

Velbekomme :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar