Life is a journey

Life is a journey

søndag 10. februar 2013

"Norway 12 points"..... Eller?? (MGP sirkuset er i gang)

Da var finalen i Grand Prix i Norge unnagjort, og vinneren er kåret! Det ble soleklar seier til Margaret Berger, og alle medier og aviser omtaler bidraget som det beste Norge kan sende videre, vår beste vinnersjanse og en fengende og solid låt.

Jeg vet ærlig talt ikke om dette er det aller beste Norge kunne sendt videre jeg... :-/ Ingenting galt med Berger, men den låta er av samme spesielle karakter som Loreen sin Euphoria, så enten gjør den det driiitbra eller så havner vi i bunn fordi den er for sær! Jeg vet at Euphoria vant, men er det rom for to slike låter to år på rad? Jeg må få påpeke at jeg synes Berger sin sang kanskje var den beste hvis man ser på kvaliteten gjennom melodi og tekst, men når ble kvalitet mer viktig i mgp sammenheng enn kvantitet?! Mgp er jo tross alt kjent for å ha en rekke dårlig men allikevel fengende låter :-)
Det er selvsagt umulig å vite hva østeuropeerne stemmer på når vi kommer til finaledagen, men personlig tror jeg vi like gjerne kunne sendt plass nr 2 og 3 videre med like gode sjanser til å hevde seg i toppen! Det er mange som har kommentert at Adelèn sin sang "Bombo" er en typisk MGP låt, sunget av en altfor ung jente som har mer utseende enn sangstemme.. Der er jeg faktisk HELT uenig! Den jenta har i mine øyne både utseendet og stemme og de som sier noe annet er bare misunnelige. Det spesielle med sangen hennes er at det er en litt annerledes norsk mgp-låt, som jeg er sikker på ville ha sanket mange stemmer fra de østeuropeiske landene, og alle med et lite snev av rytme i kroppen..
Jeg er helt enig i det låtskriveren sa om vinnerlåta; at det er godt å se Norge sender noe særegent og personlig istedet for masseprodusert musikk vi tror andre vil like, men jeg tror fortsatt ikke flertallet er klar for en slik låt. Dersom de er det er jo det kjempebra - alle ønsker jo at Norge vinner :-)

Til tross for at jeg ikke er heeeelt overbegeistret for vinnerlåta kommer jeg nok uansett til å sitte klamret fast i sofaen under selve finalen i mai, og som den patrioten jeg er heier jeg nok like mye på Margaret Berger som de som heiet frem henne i dag.. Når det er sagt er det Adelen og Sirkus Eliassen som allerede er lagt til i vorselista på Spotify, og jeg gleder meg allerede til å danse og synge til disse sangene på byen og som motivasjon på trening :-) 1.plassen blir nok lagt til den også, men det tar nok noen uker før den blir spilt like mye som de to andre.. Jeg er en jente etter rytmisk musikk det går an å danse til og synge etter, og der når du dessverre ikke opp til meg Berger, men jeg skal gi deg en sjanse :) ;)

Til de som ikke har sett noen av dem, eller ikke helt husker... Her er litt hjelp ;)

1.plass Margaret Berger - I feed you my love: http://www.youtube.com/watch?v=Dy7u35swdGE 
2.plass Adelèn - Bombo: http://www.youtube.com/watch?v=gZCOqZgR-QU
3.plass Sirkus Eliassen - http://www.youtube.com/watch?v=VkBq0lbEg-4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar