Life is a journey

Life is a journey

torsdag 2. juni 2016

Granada, Nicaragua

This post will be in Norwegian! Sorry to all my English readers, use Google translated or look at the pictures 😄

Heldigvis slapp vi unna den fæle båtturen over til fastlandet, og tok fly til Managua, Nicarsquas hovedstad. Herfra kjørte vi privat buss en drøy time, så sammenlignet med mange av de andre reisedagene var dette himmelsk!!
Vi ankom Granada i Nicaragua i 16 tiden, som forøvrig er landets 4. største by, ikke Grenada i Spania eller øya Grenada jeg befinner meg på i skrivende øyeblikk.
Jeg henger som dere kanskje skjønner litt etter med bloggingen, men bedre sent enn aldri!

Granada har historisk sett vær en av landets viktigste byer da byen befinner seg på et fruktbart jordbruksområde som gjorde det mulig å produsere store mengder varer de kunne selge nordover mot Mexico og sørover i søramerika.
I tillegg ligger Granada ved Nicaraquasjøen som er landets største innsjø. Her lever det masse ulike fiskearter, samt en haitype som har kommet flytende med elven Rio San Juan som knytter seg til det karibiske hav.
De siste ukene har vulkanen "Vulcano Conception" også våknet til live etter mange år så vi var sinnsykt heldige som kom akkurat nå og fikk med oss dette!
FørstE dagen i Granada ble bare brukt ved svømmebassenget. Det var så sinnssykt varmt, og vi hadde to timer før vi skulle møtes for felles middag. Vi bodde 15 min gangavstand fra byen, men hotellet så ut som et fengsel med høye vegger rundt hele samt to ganger som stod beredt 24/7! Vi fikk beskjed om at vi ikke fikk lov til å gå ute etter det var blitt mørkt med mindre vi har 7-8 personer, så vi holdt oss like gjerne innenfor portene 😃

Klokka 19 møttes vi alle for felles middag på en super koselig plass!! Noen dro ut mens jeg med fler dro tilbake til hotellet og slappet av. Det ble en tidlig kveld etter noen altfor sene kvelder på Roatan 😄
In Nicaragua it is common to change money on the street. 

Looks like a "russebuss" in Norway, or just a nice chickenbus :-) 
I like the colours.... you don't see this in Europe! 

When you don't have a car...... 
FørstE ordentlige dag hadde vi en kort sightseeing tur i byen med Christian før vi alle gikk til en vaffelcafe for frokost. De haddealt mulig sv mat men ettersom de var kjent for sine pannekaker og vafler tok jeg like gjerne pannekaker!
Banenen var stekt sammen med pannekaka så det gav mg et tips til jeg kommer hjem 😁 litt morsom plass der kjøkkenet et 1m unna der vi betaler og doen, så mange gikk gjennom kjøkkenet for  å gå på do... det der du ikke hjemme i Norge 😋
Å ha magetrøbbel når man reiser til andre ukjente land er ikke unormalt og jeg hadde på dette tidspunktet slitt med magen i flere dager. St jeg tok pannekaker til frokost var derfor ingen god ide, og det gjorde meg bare mer slapp enn det gav meg energi..
Jeg gikk derfor bare litt rundt i byen ned Guillimette og Christoph, stakk en tur innom en kjempekjedelig museum for vi ruslet til hotellet.
Som jeg har sagt før er det håpløst å oppholde seg i dola mellom 12-15 på en plass der det er 34 c i skyggen så jeg gikk rett på rommet for en høneblund før jeg beveget meg ut i sola senere på dagen.
Da var de fleste kommet tilbake så vi hang alle ved poolen, bada og kosa oss 😄
På kvelden var jeg ute å spiste på samme restauranten som dagen før med "gjengen", samt ost og litt vin.
Denne kvelden var første dag vi gjev løs på kortspillet "bullshit" 😆 De fleste kjenner nok dette spillet, så skal ikke forklare noe, men kort sagt handler det om å bli kvitt alle kortene sine raskest mulig ved å legge kort ned med bildet ned slik at ingen der og si hva du legger ned. Du kan kun legge tall som er lik det motstanderen la ned eller 1 opp/ned. Var veldig gøy å spille dette med noen du egentlig ikke kjenner for så å avsløre hvor stor bullshit de er 😄 Haha!!

Relaxing by the pool... 

DaG 2 i Granada var nok en sv de bedre så langt på turen.
Hele gruppa hadde booket seg inn på en heldagstur som bestod av båttur på Nicaraqussjøen med informasjon og fakta. Deretter dro vi til kirkegården som egentlig er litt spesielt, men dette var en veldig spesiell kirkegård. Merkelig å de "gravsteiner" som ser ut som palass. Usikker på om vi egentlig har dette noen steder i Norge?!
Videre besøkte vi en lagune som har blitt til ved et vulkanutbrudd! Det ser egentlig ut som et stort vann, men Laguna de Apoyo er nå et populært sted å besøke nettopp pgs historien.
Her badet vi, stod på paddleboard noe som var en førstegsngsopplevelse for min del, men som gikk kjempebra og som var veldig artig 😃 Vi padlet kajakk og hoppet synkront fra en badebrygge! Vi fikk servert verdens beste guacemole med som ble borte på 30min!! Vi spiste lunsj, lekte med hunden til et par som oppholdt seg der og spilte bullshit (igjen)!
En god avkobling fra den varme byen Granada!

Videre besøkte vi et gammelt fengsel der vi fikk omvisning i kjelleren der alle gangene hadde oppholdt seg. Guiden vår fortalte en rekke ekle historier om hva som hadde skjedd i de ulike rommene, men den som kansje var værst var den med kvinnene. For at de skulle fortelle sannheten eller tilstå ble de klippet opp i underlivet, før de puttet et rotte/mus oppi vaginaen og sydde igjen 😲 Noen kvinner tilstod og fikk fjernet rotta, mens andre ble regelrett spist opp innenfra... tenk deg noe så grusomt!!!!
Til slutt dro vi til dagens høydepunkt, nemlig vulkanen! Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forestille meg selvom vi alle vet hva en vulkan er og på en måte kan se det for oss. Mens vi ventet til det skulle bli helt mørkt drakk vi opp resten av den lokale drinken vi fikk servert på lagunen før vi kjørte opp. Man får kun lov å oppholde seg ved vulkanen i 15 min ettersom det er så mange som skal opp så vi måtte være raske! Og SHIT!!! Du kunne de hele krateret etter vulkanen i gamledager,o g helt i bunn kunne du se lavaen sprute! Det var en veldig surrealistisk opplevelse og vanskelig å gjenspeile være ved å ta bilde, så ut tok en film jeg tror viser mer av hva vi så. Sjekk Facebook.
Georgia and G at the boat

Me and Nicky 
There was a lot of these small island where people lived.. 

A small island called monkey island 

The sanatory in Granada 

Laguna de Apoyo 

Charlotte and I with the view over Laguna de Apoyo 

Inside the jail... 
Vulcano Conception activ after several years non active. 
Etter 15 min var det tid for å reise og fulle av inntrykk, trøtte og slitne etter en lang dag har det tilbake til hotellet etter en kort middag.

I morgen reiser vi til Ometepe, en vulkanøy i Nicaraguasjøen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar