Life is a journey

Life is a journey

tirsdag 28. april 2015

En tur i tretoppene

I forbindelse med at Cato og jeg har holdt ut med hverandre i 5 år bestilte jeg før jul en overnatting på tretopphyttene i Brummundal til vår "5-årsdag". 
Vi har alltid vært glad i friluft og skogsturer, så hva var vel bedre enn et døgn midt i skogen i toppen av et tre, kun oss to, god mat og et rikt dyreliv rett utenfor vinduet? 

Tretopphyttene er hva det høres ut som. Enkle, primitive hytter bygd oppi et tre.
Furuhytta som vi hadde booket var den første av hyttene og ble bygd i 2005. Siden den gang har de bygd 4 nye hytter, gran, lerk, himmelhytta og den nyeste som stod ferdig nå i vinter, bjørk.
Hyttene har soveplass for 4-8 personer avhengig av hvilken hytte man bor i, en koselig sittekrok inne, kjøkkenbenk med det meste av det du trenger, utedo og uteplass med bålpanne og benker.


Vi ankom rundt klokka 16.00. Så fort vi hadde innlosjert oss og inspisert hytta gikk vi ut for å forevige hytta mens det enda var sol og fikk noen fine bilder. Cato gikk i gang med å fyre opp bålpanna mens jeg fikset ost og kjeks som vi hadde planlagt å spise når vi kom frem.
Med kokmalt kaffe på kjelen, kaffe fra tur-trekopper, mykt og godt saueskinn i rompa, knitrende bål, ost og kjeks, sol i ansiktet og fuglene som kvitret og fløy overalt senket roen seg over oss begge.
Resten av kvelden ble brukt til å sitte ute å kose oss, forberede middagen og desserten som var helt himmelsk, lese i fuglebøker, ta bilder, se på fuglelivet, slappe av i sofaen og nyte det ene døgnet vi hadde til rådighet.

Etter hvert som kvelden og mørket kom blåste det stadig mer opp, men ikke mer enn at vi syns det var koselig å sitte inne i hytta og høre vinden suse utenfor.





Etter middagshygge, en runde yatzi, litt allsang, en rødvinsflaske og noen glass konjakk fant vi senga i 01 tida. Jeg brukte nok litt lenger til på å sovne enn Cato, det var jo så lyst :p For de som ikke vet det er jeg utrolig lyssky, så lyset fra månen og tanken på hvor lyst det kom til å bli i 4-5 tida når sola står opp gjorde at jeg rett og slett ikke fikk sove. Ikke før jeg fikk hentet et par puter nedenfra og stappa inn i vindet. DA fikk jeg sove :)
Vi våknet begge i 5-6 tida av at det blåste. Det stod i velkomstskrivet at hytta kunne tåle opp til 22 m/s, men det er ganske vanskelig å vite hvor sterk vinden er når du ligger i toppen av ei trehytte 10 meter over bakken, så vi var ganske skeptiske begge to.
Etter en liten prat hvor vi fikk beroliget hverandre lot jeg meg fascinere av ekornet og alle fuglene på foringsplassene uttafor vinduet, tok noen bilder og sovnet igjen.
Vi regner med at det blåste ca 10-11 m/s men det føltes ut som mye mer når hele hytta svaia og fuglene så vidt klarte å sittte stille på fuglebrettet.

Etter noen timer til på øyet våknet vi begge to i 9 tida, og mens jeg lå og nøt utsikten gikk Cato ned for å lage frokost. Lapper :)

Hele døgnet i tretopphytta var en eneste stor matorgasme, med god mat fra vi kom til vi dro, og et døgn med mye kos og hygge.  Oppholdet frister absolutt til gjentakelse i en annen hytte for å si det slik!

Tenk at ingen har tenkt på dette konseptet før! Utleievirksomheten til tretopphyttene må gå så det suser. Jeg sjekket for moro skyld ledige datoer for noen av de andre hyttene da vi kom hjem og de er alle fullbooket frem til august/september.

Prisen ligger fra 1999 kr - 4999,- kr natta avhengig av hvilken hytte du bestiller og om det er ukedag, helg eller helligdag.
Det er ganske stive priser, så jeg anbefaler å enten booke dere inn i ukedagene da prisene nesten er halverte, eller gå sammen med et par eller noen venner og dele på kostnaden.
Da begynner det å bli en grei pris per pers :)

Hvis du vil ha en natt ute i det fri, nyte stillheten og en litt annerledes "hotell" opplevelse anbefaler jeg alle å booke et opphold. Det er en helt utrolig opplevelse, og jeg tror man får et fint opphold samme når på året man er der,

For mer info og bilder, sjekk ut tretopphyttene sin hjemmeside. Helt til slutt har jeg lagt ved noen bilder :)



Hemsen der vi sov
Cato kikker drømmende ut på fuglelivet.. 

Fantastisk å våkne opp til det livet som var utenfor vinduet

Utsikten fra hytta

Ekornet er rimelig tamt som ikke flytta seg da Cato var ute å fylte på mat!

Nøtteliten :) :) Se så søt!!

Kun et vindu som skiller de fra hverandre. Litt nysgjerrig :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar