Life is a journey

Life is a journey

onsdag 7. januar 2015

Hva skal barnet hete?

Vi har alle en formening om hvilke navn vi syns er fine og ikke, og hva vi kanskje en gang vil kalle barna våre, eller i det minste hva vi IKKE skal kalle barna våre! 
Jeg er inget unntak, men jeg har dessverre fått litt å tenke på etter jeg flytta til bygda, for et fint navn i byen er ikke nødvendigvis like fint på bygda. 
Men nei! det er ingen bolle i ovnene, jeg syns bare dette med navn er litt morsomt... 

Det er vanskelig å skrive et innlegg basert på hvordan man uttaler et navn, men jeg skal prøve å skrive så godt som mulig for at du skal skjønne hva jeg mener :)
Jeg har en eller annen gang lyst på barn, og i den forbindelse har tankene streifet innom et par navn opp igjennom åra som jeg syns er fine. Jeg har alltid tenkt at når den tid kommer vil jeg gi barna et navn som både er fint, et som er enkelt å stave og et som egner seg for utlandet, i spesielt engelsk-språklige land.
Av navn jeg umiddelbart tenker på som fine dukker disse opp: Nicoline, Caroline, Othilie, Mathias, Marcus.... Det er sikkert mange andre jeg også har tenkt på, men det var disse som først slo meg nå.
De er kanskje ikke så enkle å uttale i utlandet. Cærroliine og Marcøøs funker jo forsåvidt, men de øvrige andre egner seg ikke i det hele tatt.
Jeg oversetter alltid mitt eget navn til "Cææthrine" når jeg er utenlands, mens søsteren og broren min sliter litt mer.. Haakoon... Sirrri.. Det funker ikke!! Da vi var i USA med familien i 2010 gav søsteren min opp og kalte seg selv for Sarah. Litt enklere :)

MEN... For de som trodde at Norge var Norge, og at det ikke har noe å si hvor i landet du bor - dere tar feil!

Da jeg ved en anledning kom til å nevne for min samboer at jeg syns Nicoline er så fint navn, fikk jeg til beskjed med en litt hovmoden latter; Hahaha... vi kan jo aldri kalle dattera vår for Nicoline. Tenk deg åssen det vil høres ut her da! "Nicccoline" med tyngde på c'en! Ikke rett frem, harmonisk og fint men NiCColine! Alldeles ikke det samme :(
Uansett hvilket navn jeg sa klarte han å få bygdeslengen på det. Matttttias, Karrrroline, Otttthilie... Kjenner jeg blir litt lei meg..
At dette skulle bli en problemstilling var absolutt ikke noe jeg så for meg da jeg flytta hit, men når jeg tenker på hva folka rundt her heter slår det meg at nesten ingen har navn det går an å si feil. Det er kanskje ikke så tilfeldig hva foreldrene her har kalt barna sine? Line, Sverre, Stian, Steffen... hmm.. Kan dere ikke bare si navnet slik vi sier at det skal uttales?
Det spørs om jeg vil la bygda få bestemme og bøye meg etter presset når den tid kommer.. Så sta som jeg er tviler jeg sterkt, men jeg skal ihvertfall tenke meg om en ekstra gang for barnets skyld!

En annen ting i forbindelse med navngivning er hva jeg ihvertfall aldri skal kalle unga mine!
Det verste jeg ser er folk med dobbeltnavn som ikke passer sammen i det hele tatt!!
Kristian Bjørn for eks. Eller Kåre Geir. Kristine Hanne .. Ikke Bjørn Kristian, Geir Kåre eller Hanne Kristine som alle sammen klinger ganske godt, men "feil rekkefølge". Hva er det foreldrene har tenkt på når de gir barnet sitt et slikt navn??
Klarte de ikke å bestemme seg for hva barnet skal hete?  Fordi mor ville en ting og far noe annet, og for å beholde freden i huset valgte de begge? Var det noen som noen gang tenkte hvordan barnet kom til å ha det når han/hun vokste opp, eller sa de i det hele tatt navnet høyt for seg selv?
Jeg hørte en gang om en som het Arne Bjarne.... Stakkars gutt! Det er kanskje to av de mest harry navnene jeg vet om, også er de slått sammen til ETT navn! haha, jeg kan ikke unngå å le, for det er bare trist.
Beklager virkelig hvis noen der ute heter det - dere har all min medfølelse!
Det finnes heldigvis mange fine dobbeltnavn, der foreldrene sikkert igjen har hatt problemer med å velge, men der barnet har hatt litt mer flaks.

Nei, det er jammen meg ikke lett. Kanskje jeg skal gå for noe gammelt og unormalt som blir lagt merke til slik som Analius, Stinkus eller Grissilde. Da kan man ihvertfall kalle seg selv for "Stinky" i utlandet. Det slår sikkert an :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar