Life is a journey

Life is a journey

fredag 15. november 2013

Fantastisk god pastarett!!

Def fleste liker pasta! Samboeren min og jeg elsker pasta! I mangel på inspirasjon til middagsretter gikk jeg her om dagen inn på min families nabo og matguru Trinesmatblogg der jeg selvsagt fant tonnevis med forslag og ideer på noen mer spennende oppskrifter. 
Denne pastaretten er helt fantastisk, både samme dag og som restemat, så du kan godt lage litt ekstra når du først er i gang :)



Utgangspunktet for retten er denne: 
http://trinesmatblogg.no/2013/04/25/pasta-penne-med-biffstrimler-og-basilikumpesto/,
men jeg gjorde litt forandringer, ettersom hva jeg hadde i kjøleskapet og hva jeg gadd å handle inn.

Jeg skal ikke ramse opp oppskriften en gang til (gå heller inn på linken) men skal nevne de forandringene jeg gjorde slik at dere skjønner at det fint vil smake godt uten for eksempel hjemmelaget pesto.
Det skal nevnes at retten på nett er beregnet på 2 voksne og 1 eller 2 barn (litt usikker). Jeg fulgte oppskriften og fikk middag til meg og Cato, samt en restemiddag til meg dagen etter. Er du singel og lager denne retten med samme mengde får du derfor sannsynligvis litt til overs som er godt og ikke minst sunt å ta med på skolen eller jobb som lunsj :)


  • Jeg brukte first price tagliatelle, som er kjempebillig, ikke fersk som jeg vil tro Trine bruker i sin rett.
  • Jeg brukte grønne oliven fordi det var det jeg hadde i kjøleskapet. De spiser vi sjeldent så da fikk jeg en grunn til å spise opp halvparten. Du kan godt sløyfe de hvis du ikke er noe glad i det - det merkes sannsynligvis ikke..
  • Jeg hadde i soltørket tomat på glass kjøpt på rema 1000 til rundt 20 kroner. Den er ferdig oppskjært i biter så det er bare å ta en skje med så mye tomater du vil ha :) Dropper du denne vil det nok sette en demper på smaken, for her får du også med litt olje som gjør hele retten ekstra god. 
  • Jeg brukte ca en halv - 3/4 squash pluss en hel rødløk som det står i oppskriften. Det var ikke for mye! 
  • Vi brukte ytrefileet av svin! Smakte også godt. Tipper du kan bruke det meste av kjøtt i denne retten - her er det helt opp til fantasien og kommeboka :) 
  • Vi kjøpte ferdig pesto, lagde ikke selv, men jeg kjøpte en basilikumplante og hadde oppi litt fersk basilikum sammen med grønnsakene slik at du fikk litt ekstra basilikum smak! 
  • Forslag til pesto: Den nye som står i kjøledisken fra "Fersk Ferdig", italiensk. var helt siiiiinnsykt digg! 
  • På toppen brukte jeg heller ikke parmesan som er kjempedyrt, men pasgrasan som er en liten boks du får kjøpt i kjøledisken. Står sammen med ost osv og koster ca 20 kr og holder en evighet =) 
  • Vi hadde ikke noe tilbehør i form av brød osv, og ble mette nok, men tipper det hadde vært godt med hvitløksbrød ved siden av =)


Velbekomme!!!




-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar