Life is a journey

Life is a journey

søndag 23. juni 2013

En epoke er over for denne gang...

Da var en epoke over og en ny har begynt. I nesten 7 år har jeg levd livet, studert og jobbet litt ved siden av. Nå starter voksenlivet med jobbing hver dag, en strukturert hverdag, høyere lønn, mer utgifter, men også mer økonomisk frihet, og selv om det er litt vemodig å tenke på årene som har gått, er det med stor nysgjerrighet og en spent følelse jeg tar den nye imot. 
To svært blide jenter etter at bacheloren var levert! 

For en drøy uke siden mottok jeg diplom på at jeg har gjennomført 3 år på linja "Markedsføring og ledelse av turismeopplevelser", og jeg kan med det si at jeg har en Bachelorgrad. Med tanke på at dette var mitt 5. avsluttende år på en Høgskole er ikke en bachelorgrad kanskje så mye å skryte av, når det stadig blir mer og mer vanlig med både mastergrader og to bachelorgrader før folk starter å jobbe. Til mitt forsvar skal det riktig nok sies at jeg har to år til med meg i bagasjen, med henholdsvis markedsføring og salgsledelse pluss et år med prosjektledelse og en rekke kulturrelaterte fag. Da jeg startet på begge linjene var jeg sikker på at jeg hadde funnet riktig studie, men på begge to bestemte jeg meg i oktober måned for at jeg ikke kom til å fortsette til 2. og 3.år.

Linja jeg nå har avsluttet kan jeg med glede for meg selv, si passet meg perfekt, og jeg er sjeleglad for å ha brukt 5 år på å få en bachelorgrad i noe jeg kan stå inne for 100%, og er noe jeg tror jeg vil få bruk for senere i arbeidslivet. Så til de som føler de begynner å dra på åra, og føler de må bli ferdig med studiene; tenk deg om en ekstra gang... Du skal jobbe i ca 40 år. Hva har det å si om du bruker 2-3 ekstra år på å studere eller finne riktig studie når man ser det i et helhetsperspektiv?!
Jeg har fått mange spørsmål fra spesielt foreldrene mine "om jeg ikke snart skal bli ferdig", men har stått på mitt og fulgt magefølelsen. Nå kan jeg se tilbake på 3 år med gode karakterer i alle fag, og en økende interesse for de områdene jeg allerede engasjerte meg i før jeg starta :)

Tiden som student har vært en fantastisk tid, og den kommer til å bli dypt savnet. Jeg vil savne friheten  til selv å bestemme når jeg ville stå opp, om jeg orker å dra på skolen eller bli hjemme å jobbe, friheten til å trene midt på dagen om jeg ville det, og til å møte gode venner og bekjente fra klasse og skolemiljøet for en liten prat i kantina hver dag. Den økonomiske tilværelsen er vel det eneste som ikke står øverst på lista over ting jeg vil savne, og de studentvennene jeg har som selv har kommet seg inn i arbeidslivet trekker alle frem økonomien og strukturen i hverdagen som det aller beste med den nye epoken jeg skal inn i.
BFF - Du vil bli dypt savnet frøken! 
For det er en ny epoke. En gammel er avsluttet, og ingen vil kunne fortelle meg om jeg noen gang skal tilbake.

Jeg har sagt farvel til mange gode venner, og kanskje aller værst var det med min aller beste venninne gjennom 3 år. Vi har jobbet sammen på hvert eneste prosjekt og hver eneste eksamen fra vi startet høsten 2010 og til bacheloroppgaven. Vi jobbet sammen hver eneste dag fra januar i år, og reiste 2 uker til Thailand som en belønning til oss selv etter at oppgaven var levert. Mange var nok redd vi skulle gå lei hverandre og ødelegge vennskapet ved å ikke gi hverandre litt fri, men det var i hovedsak pga henne tårene rant torsdagen vi feiret endt bachelor, og jeg er så absolutt ikke lei :)

De vennskapene man knytter til enkelte personer gjennom studietiden sies å være unike og veldig verdifulle, og det kan jeg skrive under på :) Jeg har fått en venninne for livet, jeg har blitt kjent med masse bra, snille og dyktige mennesker, og har blitt mer bevisst på meg selv og mine gode og dårlige sider i en gruppesammenheng. Jeg har lært mye av å gå på skole og studert, og jeg merker stor forskjell både i muntlig og skriftlig språk hos meg selv, tankegang, kreativitet og løsnings-orienteringen. Alt dette viste seg gjennom svært gode tilbakemeldinger på bacheloroppgaven som til slutt viste karakteren A, og vi kunne dermed forlate "redet" vårt med hodet hevet, klare for nye utfordringer.

Avgangskullet Markedsføring og Reiseliv, 2013 - Tusen takk for alt!
Nå starter en ny, og trolig lengre epoke i livet. Nye bekjentskaper. Nye utfordringer. Nye muligheter. Alt blir hva man gjør det til selv, og jeg ser frem til det som venter meg ute i den store verden. Jeg går den i møte med åpne armer, og det håper jeg du også gjør!
Lykke til alle medstudenter!! Husk å stol på deg selv og dine ferdigheter. Du er en merkevare! Det er ingen som er som deg, og du skiller deg ut fra alle andre på markedet :) Vi møtes igjen....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar