Life is a journey

Life is a journey

fredag 1. februar 2013

"Tog er som sko - vi trenger de for å komme oss fremover"

Den siste uka har det vært mye debatt rundt TØI rapporten som sier at dobbeltspor på Østlandet ut av Oslo ikke er lønnsomt! Dette var selvsagt et av temaene også i fredagens Nytt på Nytt, og Linn Skåber kom med et par gullkorn :p
"jeg kjøper jo klær til sønnen min.. det er jo ikke lønnsomt, men han må jo ha det! Er det noen som tenker at tog er lønnsomt liksom?? Vi MÅ jo bare ha det!! Kan de ikke bare få på plass de dobbeltsporene og ikke tenke så mye på hva de koster. Det kan vi heller bekymre oss for om noen år..."


Jeg simpelhet DIGGER Linn Skåber!! Hun får virkelig satt ting på spissen, og er i mine øyne det beste med hele Nytt på Nytt! Motsi meg de som er uenige :p

Men.. helt seriøst.. Disse dobbeltsportogene er estimert til å kose 135 milliarder kroner, men som et av verdens rikeste land som betaler ned andre land sin gjeld må vi da ha råd til å utføre dette i løpet av en ti-års tid?? Man trenger da ikke å nedbetale disse milliardene på 20 år akk... Det mener riktig nok de som har skrevet rapporten!!
I følge Byavisa i Lillehammer står det at jernbanen som nå ligger mellom Oslo å Lillehammer har vært der i 121 år, noe som vil si at man ikke trenger å ha en nedbetalingstid på mindre enn 150 år. I TØI rapporten har de tatt utgangspunkt i en nedbetalingstid på 20 (!!!!) år!!! Er det rart det ikke er lønnsomt å bygge dobbeltspor da? :-O Det er jo helt håpløst! Man betaler ikke studielånet sitt på 300.000 kroner på 20 år en gang! *oppgitt*
De som har skrevet har heller ikke medberegnet at det kanskje blir flere innbyggere i byer som Lillehammer og Hamar, mens realiteten kanskje er at innbyggertallet innen 2030 er fordoblet!! til og med JEG hadde klart å regne og legge frem et bedre resultat!

Det var fredagens "kloke" ord.... Ikke meningen å ødelegge fredagsidyllen :-) Nå skal jeg innta hjørnet i sofaen og meske meg med sesongstart av Senkveld og nachos :p

Ha en fortsatt fortreffelig kveld folkens :-D


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar