Life is a journey

Life is a journey

torsdag 31. januar 2013

Merkevaren Lillehammer - eller kun en gammel OL by?


I dag var jeg på noe som heter "Snowballkonferansen", som er et regionalt satsingsprosjekt, de fleste reiselivsaktørene i Lillehammer jobber mot. Visjonen er å gjøre Lillehammerregionen til Europas mest komplette region for vintersport og opplevelser. Her var alle direktørene og sjefene for de store og litt mindre selskapene i Lillehammer, og det hele kan nesten omtales som et stort "kjendistreff"!




Når det er sagt, så omhandlet store deler av dagens
konferanse om merkevaren Lillehammer, og hvordan man skal markedsføre regionen utad i det store utland, like så som på det norske markedet!

Det var mange delte meninger, hvorpå noen gikk så langt som å si at enkelte av de aller største aktørene ikke kommuniserer godt nok til nabobygda og at "lillehammer-appen" er så dårlig at den ikke bør anbefales til andre!
Ut i fra en brukerundersøkelse om hva folk forbinder med Lillehammer har svaret siden 1994 vært "OL", med en liten dæsj "Maihaugen" og "Mjøsa".

Sååååå... til poenget mitt....
Da jeg kom hjem satt jeg meg godt tilrette i sofaen og leste innlegget under "vår mening" i Byavisa, og der blir det dratt frem en god del av det som nettopp ble diskutert på denne konferansen! (se bildet til høyre).

Kan vi virkelig leve i troen på at OL, Maihaugen og Hoppbakkene skal tiltrekke seg turister i hundrevis av år fremover?? Nå er det snakk om at regjeringen ikke går med på å bygge tofelts jernbane lenger enn til Hamar fordi rapporten som ble lagt frem mener at det ikke er lønnsomt. Det vil med andre ord si at turistene som nå reiser til innlandet liksom skal stoppe i Hamar!!
Er det ikke da på tide å begynne å tenke litt nytt? JA, vi skal selvsagt bruke OL og alt som i dag er kjent blant turister både i Norge og Europa, men vi bør kanskje starte å tenke litt mer innovativt og videreutvikle oss? Bare en liten tanke jeg gjorde meg etter å ha lest innlegget.... Se et lite utdrag i bildet over, og skriv gjerne en kommentar ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar